Det er oppgangstider for dem som frakter fiskefôr. Malen ifjor var tosifrede driftsmarginer. Skrettings kontrakt med Eidsvaag er fortsatt den største i bransjen. Men det er ikke den mest innbringende.
Egen satsing
Det mest lønnsomme av fôrrederiene, målt etter driftsmargin, var trondheimsfirmaet Egil Ulvan Rederi, som seiler for Marine Harvest Fish Feed. Fra fôrfabrikken på Valsneset i Bjugn distribueres pellets til Marine Harvests mange oppdrettsanlegg langs norskekysten.
Egil Ulvan Rederi håvet inn 63,1 millioner kroner på driften ifjor, etter en omsetning på 177,5 millioner kroner.
Befrakter Marine Harvest varslet i vår egen satsing på båter, deriblant til frakt av fôr. Dette vil skje gjennom et joint venture med supplyrederiet Deep Sea Supply, hvor John Fredriksen er største eier.
Flere hatter
Under Nor-Fishing-messen i Trondheim i midten av august, ble det klart at Deep Sea Aquaulture Shipping, allerede har bestilt sin første brønnbåt med opsjon på ytterligere tre.
Bak selskapet som skal bygge de nevnte brønnbåtene står Ove Vilnes. Vilnes er forøvrig identisk med mannen som eier og driver EWOS’ mangeårige samarbeidspartner Artic Shipping. Førderederiet Artic Shipping seilte inn et nettoresultat på 12,9 millioner kroner i 2015. Seks millioner av resultatet skyldes en salgsgevinst på driftsmiddel.
Stabilitet
– Vi er på langsiktige kontrakter, uten store endringer eller svingninger på inntektsiden, så budsjettene er lagt opp til mye det samme hvert år. Generelt bør det bli cirka fem prosent resultat på bunnlinja, hvis vi er flinke på drift. Det ser ut til å bli resultatet også i år, forteller skipsreder Vilnes til iLaks.
– Spot kan til tider gi bedre inntjening, men vi har satset på fasthet og stabilitet, med god forutsigbarhet for både rederi, mannskap og befrakter, legger han til.