Lusebehandlet 30.000 tonn laks på et halvt år

Nyheter
3067

Ungt rederi satser videre med servicebåt og erfarent mannskap på Smøla.

Pure Shipping startet ifjor høst med lusespylebåten «Laugar». I løpet av siste halvår 2016 ble det behandlet cirka 30.000 tonn laks. «Laugar» er nå oppgradert med to FLS avlusingslinjer og har en kapasitet på 80 tonn per time. Lusespylerbåt nummer to; «Lautus», med tre FLS linjer, kom i drift i august, etter visning og demo-kjøringer på AquaNor i Trondheim.

Totalt har rederiet nå 24 ansatte.

Flere oppdrag
I vår investerte det unge rederiet i arbeidsbåten «Labor». Daglig leder Karl Ove Eines sier de gjør dette for å kunne betjene en økende mengde med notspyling og serviceoppdrag hos anlegg i nære relasjoner; som FoU-postsmoltselskapet Nekton Havbruk og oppdrettsselskapet Pure Farming, med anlegg på Hitra, Smøla og på Averøy.

I den grad «Labor» har ledig kapasitet, assisterer den i lusespylinger eller gjør oppdrag for eksterne oppdrettsfirma i Midt-Norge. Dette dreier seg ofte om ROV-inspeksjoner, notspyling eller notskifting.

– «Labor» er godt utstyrt med kran, nokke og vinch. Vi har IDEMA – spyleutstyr som er utstyrt med AKVA group, IDEMA sin 7-er rigg for notvasking. Under gode arbeidsforhold spyler vi en 120 metring not på 2-4 timer, avhengig av dybde og hvor mye de er grodd, sier Eines.

Rekrutterer lokalt
Eines sier de har satset på å rekruttere mannskap lokalt på Smøla, gjerne folk vi har kjent til over lengre tid, og som samtidig har kjent oss. Gjerne både gjennom fritid og arbeid.

– Vi har erfart at ofte ligger verdien av en slik satsing som vi gjør, vel så mye på mannskapet som på båten og utrustningen på båten. Med det rette mannskapet og motivasjon, er det utrolig hva en kan få til, selv om utstyret kanskje ikke er topp. Og motsatt, så er det utrolig hvor lite enkelte får til, med en topp moderne utrustet båt og et utrent eller umotivert mannskap. Nå tør vi påstå at begge deler er på toppnivå hos «Labor» etter rekrutteringen av lokalt mannskap, investeringer i moderne utstyr, og at oppgraderinger er utført.

Erfaring
Tor Åge Stensø er et godt eksempel på mannskap med lokal forankring og rik erfaring. Han kjenner sjøområdet rundt Smøla meget godt. Stensø er skiftleder på «Labor». Han kom fra lederjobben i serviceteamet i SalMar Farming på Smøla, der han hadde jobbet i nærmere ti år tilsammen. Før det hadde han tilsvarende jobb i Lerøy Hydrotech – båtfører og driftsleder, hvor han startet i 2004 etter endt akvakulturutdanning.

«Labor» har et mannskap på fire, to på hvert skift. Alle kommer fra Smøla og alle har rik erfaring både fra båt og havbruk.

«Labor» er en aluminiumskatamaran som ble kjøpt fra Aqua Seawork og het tidligere «Aqua Multi». «Labor» er en typisk servicebåt på 14,99 x 9,00 meter, og er bygget hos Ulvan Båt på Hitra.