– Ikke den store tonnasjen, men skånsom.
«Lautus» har ankommet Glomfjord, og er nå i full gang med andre runde avlusing i området. Sist uke var det avlusing fra morgen til kveld rundt Senja. Ifølge mannskapet kom lusa seint i år, men når den først kom, ja, så kom den til gangs.
– Lusa kom ekstremt fort i år. Mens vi holdt til i Trondheimsleia, eksploderte det fra null til en hel masse, på svært kort tid, sier skipper Trond Gulstad til iLaks.
Avlusingsfartøyet «Lautus» driftes av Smøla-rederiet Eines, og går i fast oppdrag for Kvarøy Fiskeoppdrett på Helgeland. Når det ikke har oppdrag for Kvarøy, er det spotmarkedet som gjelder. Her har det vært full aktivitet i høst.
– Når det blir så mye på så kort tid, oppleves det for oss som om vi skulle vært over alt, til enhver tid, smiler skipperen, som nikker bekreftende på at det gir gode ekstrainntekter til rederiet.
Tung sjø på yttersida
Det har vært en ganske så fin og rolig høst langs den nordnorske kysten, men ved Senjahopen måtte de gi opp avlusinga en dag.
– Det ble veldig tung sjø og vi måtte bare gi opp ved et anlegg på yttersida, og heller dra på innersida. Det er noen begrensninger når det gjelder tung sjø og vær, men det er lite vi kan gjøre med været, medgir skipperen.
– Det løste seg med avlusninga på lokaliteten allikevel. Oppdretteren hadde en egen lekter i området de kunne sette inn i stedet, forteller styrmann Torbjørn Aure (33).
Styrmannen kom til Eines i 2020, mens den utflyttede Lofotværingen Trond Gulstad startet i Smøla-rederiet i 2017.
Ombord er de nå fem mann, og yngst av dem er lærling Sander Lervik (19). Etter å ha gått ett år på akvakultur, heller han nå mer mot fartøy fremfor anlegg.
– Jeg har vært lærling i halvannet år, men legger nå til ett ekstra år. Det gir meg mulighet til å ta styrmannsskolen, sier Lervik fornøyd.
– Lavest dødelighet
«Lautus» ble bygget som «Vestfjord» i 1984, og var Kystverkets reservefartøy frem til det ble overtatt av Rent Havbruk, som rustet det til avlusingsfartøy med tre FLS-linjer.
– FSL-systemet er veldig skånsomt, så vi er nok det fartøyet som har lavest dødsrate, når det gjelder avlusing. Det er nok også en viktig grunn til at vi blir hentet inn til jobben, mener Gulstad.
– Det er ikke den store tonnasjen vi tar i forhold til for eksempel en brønnbåt, men vi er skånsomme. Dersom fisken er litt dårlig, er vi en spesielt god løsning. Vi kan ta maks 150 tonn i timen, men ligger i snitt på rundt 100 tonn per time, sier han. De siste tre ukene har de fem ombord avluset opp mot 6.000 tonn laks.
Mannskapet på fem er nå inne i den fjerde turnusuka, og på arbeidsblokka står et par-tre dager med avlusing for Nova Sea. Hvor ferden går videre etter det er usikkert, men i går var det lusetelling, så skipperen og de fire lusebekjemperne ser ikke bort fra at det kommer inn nye oppdrag mens de er her i Glomfjord.