Store utfordringer med å skaffe arbeidskraft til Øksfjord.
Ved nyetablerte Øksfjord Lakseindustri produseres det jevnt og trutt på filetlinja rett ved hurtigrutekaia. Produksjonen startet opp i slutten av august i fjor.
Ambisjonen var å skjære nok laks til å fylle mellom fem og ti biler i uka, fortalte en optimistisk, Bjørn Hansen, den gang til iLaks. Han er operational manager for Royal Greenland som eier fabrikken. Fullt så mange biler ble det ikke å se langs fylkesvei 882 vest i Finnmark.
– Vi produserer bra, selv om det ikke har blitt de volumene jeg satte som mål i høst, men kapasiteten på 150 tonn i uka er jo der fremdeles. Nå ligger vi i underkant av halvparten av kapasiteten, med to til tre biler i uka, sier Bjørn Hansen.
Les mer her: Her vil Royal Greenland produsere opp mot 150 tonn laksefilet i uka
Vil sende ferdigpakket laks til markedet
Ambisjonene er det fortsatt ingenting i veien med hos eierne som overtok anlegget i fjor. Det skjedde etter at de polske selskapet, Arctic Trading, gikk konkurs i 2019.
I utgangspunktet skal linja primært tilfredsstille Royal Greenland sitt behov ute i markedet. Ansvaret for innkjøp hos Greenland, ligger i Danmark.
Laksen som skjæres til filet ved Øksfjord Lakseindustri, kommer i hovedsak fra Cermaq sine merder i Finnmarks fjorder. Den lastes i biler og sendes til videre til bearbeiding i Danmark, og Royal Greenlands samarbeidspartner, Dan Salmon, i Hirtshals. Bjørn Hansen forteller de helst vil bearbeide mer i Øksfjord, og planene er klare.
– Målet er å sende ferdig pakkede produkter ut til markedet herfra. Det betyr mer bearbeiding med nedfrysing, porsjonskutting og pinboning. Planen er å få det i gang i løpet av året, men så har vi utfordringer her vi må løse, sier en noe oppgitt Hansen.
Sliter med å få tak i ungdommen
– Det er begrenset med arbeidskraft i Øksfjord. Vi er nødt til å hente folk utenfra til å gjøre jobben. Det er en del ting i prosjektet som må henge sammen. Det nytter ikke å ha en fin linje her, hvis det er ingen som vil jobbe med det, slår Bjørn Hansen fast.
– Vi må rekruttere folk for å kunne øke produksjonen og skape ytterligere videreforedling i Øksfjord. Det er veldig vanskelig. Vi er under samme tak som hvitfisken her, og ikke bor det så mange folk i Øksfjord heller. Det er ikke mange ledige hender her, sier han.
Med dagens produksjon har de mellom 12 og 15 personer i arbeid. Ettersom det har vært en produksjonsbedrift her tidligere, har det blitt etablert et godt utenlandsk miljø i kommunen. Flere av dem som kom fra Polen og Slovakia har etablert seg med familie. De er viktig for å holde aktiviteten oppe.
– Ungdommen her jo som andre steder i utkantene. De reiser gjerne ut for å ta utdanning, og en del jobber i offentlig tjenesteyting. Vi ser at det er et problem. Kanskje kan vi få de inn som sommervikarer, men i vinterhalvåret drar de ut igjen for å studere, sier Hansen.
Ny daglig leder er på plass
Ved oppstarten i fjor høst hentet de inn ny daglig leder fra Danmark. Etter en stund bestemte han seg for å reise hjem til et mer flatt og stabilt vær hjemlandet. Ny daglig leder er rekruttert lokalt, og tidlig i februar startet John Harald Johansen fra Øksfjord i jobben. Han er nok også bedre kjent med lokale vei og føreforhold.
De som har ferdest langs fylkesvei 882 i Finnmark, vet en del om hva som kan møte store vogntog med laks.
– Det er jo utfordringer langs veien som ras, vær og vind og stengte veier. Det har vært en turbulent vinter, men vi har klart oss ganske bra. Vi har fortsatt ambisjoner og ønsker å utvikle oss. Det som vi nok trodde, skulle være enklere enn det viste seg var dette med rekruttering, sier Bjørn Hansen.