LetSea, inntil 2015 kjent som Helgeland Havbruksstasjon, har siden 2001 utviklet seg til å bli en anerkjent forsøksstasjon og en viktig bidragsyter innen anvendt forskning.
112 forsøksmerder
LetSea sin forsøksstasjon er en av landets største med hele 112 forsøksmerder på 5m x 5m. Stasjonen har konsesjon for både på laks, ørret og torsk, og det foregår nærmest kontinuerlig forsøk på disse tre artene.
De siste fire årene har selskapet økt FoU-aktivitetene betydelig, og tidoblet inntektene. Nå vokser LetSea på flåtesiden. Nylig overtok selskapet sin første NabCat fra Moen Marin. BJØRNSFJELL er 13,50 meter lang og 7,5 meter bred, og blir et nyttig verktøy i LetSeas jakt på ny innsikt og forståelse for hva som skal til for å oppnå bærekraftig vekst i havbruksnæringen.
Dette er BJØRNSFJELL
To John Deere-motorer med en samlet motoreffekt på 750 hestekrefter sørger for framdriften. I kombinasjon med Twin Disc gir og Sleipner baugpropell gir dette krefter og fleksibilitet til varierte operasjoner.
Sentralt på denne versjonen er et stort og godt arbeidsdekk. BJØRNSFJELL er utrustet med en radiostyrt Palfinger-kran på solide 32 tonnmeter, samt nokker på tre og fem tonn. Navigasjonspakken er levert av Furuno, og inkluderer radar og kartplotter med integrert GPS, VHF, ekkolodd og autopilot.
Lengde: 13,50 meter
Bredde: 7,50 meter
Motoreffekt: 2×375 hestekrefter
Fart: 13-15 knop uten last
Nyttelast: 25.000 kg
Byggnr: 152
Lev.dato: 27/07/2016
Fartøyets spesifikasjoner inkluderer også et tre-fas aggregat med en effekt på 15 kW, systemer for deteksjon og alarmering ved brann og vanninntrenging, Inergen brannslukking i maskinrom, ekstra styreposisjon bak styrhus og to redningsflåter.
Produserer fartøy på løpende bånd
Kvalitet, fleksible og praktiske løsninger har sammen med gjennomtenkt finish gjort tradisjonsrike Moen Marin til en ledende leverandør av arbeidsbåter til havbruksnæringen. Som andre nybygg i NabCat-serien er også BJØRNSFJELL levert med helisolert maskinrom for bedre arbeidsmiljø, helkledde innvendige rekker for enkelt renhold og desinfisering – og helsveisede spant for optimal styrke og soliditet.
Moen Marin har ytterligere ti NabCat 1350, tre NabCat 1498 katamaraner, tre 10,65 enkeltskrogfartøy, samt ett 24-meters enkeltskrogfartøy i stål i produksjon. De fleste fartøyene er bestilt av norske oppdretts- og serviceselskaper.