Ingen tvil om at “Ro Vision“ skulle vinne.
Stemmene, i form av “likes“, er telt opp. Og spesielt spennende ble det egentlig ikke. Rosteins 84 meter lange hybridbåt “Ro Vision“ trakk det lengste strået. Ingen matchet brønnbåtens 244 “likes“ i konkurransen som har gått av stabelen på iLaks’ Facebook-side i romjulen.
Les også: Bli med på kåringen: Hva er landets flotteste brønnbåt?
– Dette var virkelig utrolig gøy å høre! utbryter viseadministrerende direktør Glen Bradley i Rostein, da han får høre om seieren.
– Vi har selvsagt fått med oss iLaks sin kåring, og jeg ser mange at våre ansatte har engasjert seg i runden. Brønnbåtnæringen er jo, i tillegg til å være marin, også en norsk maritim paradegren og svært mange rederi, fartøy, design og utstyrleverandører er involvert i å gjøre Norge verdensledende på brønnbåtområdet. Både vi og våre konkurrenter har nok til felles at vi er veldig stolte og glad i denne næringen og at vi synliggjør langs kysten at laks er viktig for Norge!
Utseende ikke prioritert
Det er Rostein-rederiets første hybride fartøy. Den blå-hvite 3.900-kubikkeren går til daglig på langtidskontrakt for SalMar.
– I Rostein har vi holdt på i 35 år med stor entusiasme og jobbet for at brønnbåtene skal bli effektive, ha den beste dyrevelferd og være i forkant med teknologiutvikling og skånsom for miljøet. Faktisk var opprinnelig ikke utseende et særlig prioritert område men når vi bestemte oss for noen år siden for å lage et eget båtkonsept, så ble vi enige om at utvendig design måtte rettferdiggjøre det moderne «indre» i båten. “Ro Vision“ er et resultat på denne reisen som vi er svært stolt av! Den ble levert midt i utbruddet av corona i mars 2020 som verdens første hybride brønnbåt, og gikk rett i problemfri drift. “Ro Vision“ er 3.900 kubikkmeter og er en fullutstyrt båt som fungerer meget godt, fortsetter Bradley.
I takketalen har han flere han vil fremheve:
– Vi ønsker å dele honnøren med alle som har bidratt i prosessen rundt “Ro Vision“, ikke minst Einar Hareide (konseptskisser), Larsnes Mek Verksted (verft) og Skipskompetanse (skipsdesigner). “Ro Vision“ har for øvrig en ny «søster» på vei som meldt i romjulen. Det blir ti i denne designserien, sier Bradley.
– Tusen takk til alle som har stemt på oss, og takk til iLaks for et kult og engasjerende initiativ!
Næringens egne
Rosteins visjonære svane endte flere båtlengder foran resten i konkurransen. Kåringen, foretatt av næringens egne, henger høyt. På samme vis som det er prisen som årets spiller, stemt frem av spillerne selv, som henger høyest i flere ballidretter.
For det ble dødt løp og delt andreplass, med 201 stemmer, for Alsaker-eide “Kristoffer Tronds“ og Frøy gruppens gigantiske flaggskip “Gåsø Høvding“.
For sistnevnte, nylig overlevert som verdens største brønnbåt, er det tydelig at det ikke er slik, i hverfall ikke denne gang, at størrelsen teller.
Flere på listen
Så var det et sprang ned til Sølvtrans’ “Ronja Vest“ (146), tett etterfulgt av “Hordagut“ (137) og “Steinar Olaisen“ (131).
Deretter fulgte Nordlaks’ “Bjørg Pauline“ (98), foran Rosteins andre båt på listen: “Ro Sailor“ (70).
Austevoll-båten “Seivåg“ (63), eid av Brødrene Bakke, kom så, fem stemmer foran en tredje Rostein-båt, “Ro Fjell“.
Smekre linjer
Ekstra morsomt var det å se at det ikke bare var moderne og smekre stålskip som hevdet seg i den uhøytidelige konkurransen.
Gode, gamle – og elegante – “Trygge“ hanket inn 56 stemmer, og sikret seg plassen foran en annen om enn ikke fullt så gammel sliter, “Oddøy“, med 50.
Disse to danket nemlig ut båter som “Ro Master“ og “Reisa“, samt “Ro West“ og “Havørn“ – før vi setter strek for avstemningen som dro mer enn 2.000 stemmer og 214 kommentarer.
Slett ikke dårlig engasjement for en konkurranse som ble arrangert midt i juleferien.