Lerøy Midt klaget på rekordbot etter laksedød, ti måneder senere er saken fortsatt uavklart

Nyheter
2355

Mattilsynet sier antall klager fra oppdrettsselskapene er en av årsakene til den lange saksbehandlingstiden.

Det skriver Adressa.

Hittil i år har Mattilsynet mottatt 41 klager som gjelder akvakultur, og 21 av disse er fortsatt ikke behandlet.

Sluttfase
En av disse er en klage fra Lerøy Midt, hvor selskapet fikk en bot på 1,4 millioner kroner i desember i fjor, etter at 25000 fisk ble skadet under en avlusingsoperasjon med ferskvann i et anlegg ved Hitra.  Lerøy Midt klaget inn straffereaksjonen en måned senere, men Mattilsynet opprettholdt avgjørelsen.

I begynnelsen av februar ble saken videresendt til Mattilsynets hovedkontor for endelig avgjørelse. Ifølge leder for seksjon fisk og sjømat i Mattilsynet, Friede Andersen, er saken i sluttfasen.

– Dette er første gang vi behandler en klage på overtredelsesgebyr, og denne saken kan danne grunnlag for avgjørelser i senere saker. Overtredelsesgebyr er regnet som en straff, og det er derfor viktig å gå gjennom alle aspekter i saken slik at utfallet blir rettferdig og står i forhold til lovbruddet, sier Andersen.

Spesialiserte advokater
Andersen sier videre at saken er havnet bak i køen på grunn av prioritering av andre klagesaker, blant annet knyttet til sykdomsutbrudd.

Hun sier også at oppdrettsselskapene bruker spesialiserte advokater, noe som krever en grundig faglig og juridisk jobb.

Fiskedøden ved Lerøy Midt skjedde i mai/juni 2016. Rundt halvparten av fisken som ble lusebehandlet døde, men selskapet varslet ikke selv om hendelsen. Først en uke etterpå ble saken varslet til myndighetene av et privat fiskehelsefirma.