Larsnes Mek. Verksted har ordrereserve på en millard kroner etter oppkjøp i 2015, nå tror de Kleven kan få samme effekt

Nyheter
2906

Det går bedre enn noensinne med skipsverftet Larsnes Mek. Verksted på Larsnes i Sande kommune i Møre og Romsdal. Mye av æren gis morselskapet til Rostein, Rofisk, som ble hovedaksjonær i verftet for to år siden.

Det skriver Vikebladet Vestposten.

Tidligere i måneden ble det kjent at Hurtigruten redder Kleven Verft fra konkurs. Daglig leder i Larsen Mek. Verksted, Jarle Gunnarstein, tror det er svært gode nyheter for Kleven Verft.

– For oss har det vært en fantastisk reise så langt. Siden Rofisk gikk inn i har vi bygd fire båter for dem. I tillegg har vi hatt stor aktivitet på reparasjoner og ombygging på flere andre Rostein-båter. Hurtigruten har mange båter, også i drift, og de skal bygge flere. At de nå er inne som ny medeier i Kleven, og sammen med andre investorer utgjør den største delen av aksjonærene, tror jeg bare vil være noe Kleven vil vinne på, sier Gunnarstein, til Vikebladet Vestposten.

Gunnarstein mener videre at løsningen for Kleven også var viktig for hele verftsklyngen på Søre Sunnmøre.

Han begrunner det med at hadde det gått galt med Kleven, hadde det påvirket underleverandører som også Larsen Mek. Verksted benytter seg av.

Ifølge Gunnarstein gjorde mellomstore verft det rette, da de valgte å satse på fiske og oppdrett istedenfor bygging av skip til olje- og gassindustrien før og under oljekrisen.

Larsens Mek. Verksted er med dagens ordrebok sikret arbeid ut 2018.