Sjømatrådet ønsker å dele filmen med hele den norske laksenæringen som ønsker å bruke den i egen kommunikasjon, i Norge og internasjonalt.
Filmen forteller hva det er med det norske opphavet som gir laksen sin unike kvalitet og hvordan det er mulig å servere 14 millioner måltider med norsk laks verden over, hver dag.
– Vi ønsker at alle kan være stolte av det beste Norge har å by på. Og at det skal være lett for alle å vise fram laksen, den unike naturen den kommer fra og den innovative næringa som produserer den. Derfor sørger vi nå for at filmen skal være tilgjengelig for alle som ønsker å bruke den, sier prosjektleder Lena Steffensen i Norges sjømatråd.
Undersøkelser viser at forbrukere i våre viktigste markeder har sterke assosiasjoner til Norge som sjømatnasjon. Og forbrukere i markeder som Russland, Tyskland, Spania og Frankrike foretrekker å velge laks med norsk opphav.
Siden norsk laks finner veien til over 100 markeder i verden, har Sjømatrådet laget flere varianter av filmen. På den måten kan filmen brukes til ulike anledninger, det være seg på messer, konferanser eller på digitale plattformer som hjemmesider og Facebook. Det er også tatt høyde for laksens mange bruksområder, som varmebehandlet, rå og røkt. Det er derfor utviklet ulike avslutninger på filmen for hvert av disse bruksområdene. Det vil også være mulig å tilpasse filmen med egen logo. Budskapet er likevel det samme: det norske opphavet er viktig.
Innspillingen er gjort langs deler av Norskekysten og viser de ulike leddene i verdikjeden, samtidig som filmen henvender seg til seerens gane og hjerte. Try og One Big Happy Family står bak idé og produksjon av filmen.
Hele filmen varer i 1 minutt og 49 sekunder. Den finnes også i kortere versjoner på 59 sekunder.
I filmen figurerer både statister, profesjonelle kokker og ansatte i laksenæringen. Noen vil kanskje dra kjensel på stemmen, som tilhører skuespilleren Stig Henrik Hoff.