Lanserer avfallspakke for bekjempelse av mikroplast

Nyheter
1116

Miljø- og avfallsselskapet Kystmiljø lanserer i disse dager en avfallspakke rettet mot havbruksselskaper, for å bekjempe plastavfall i havene.

Plastsagsponet fra sageprosessen før kverning.

I takt med større forbruk og marine forsøpling har andelen mikroplast i havet økt med stadig større fart. Det er dette problemet Kystmiljø nå ønsker å ta tak i på en bedre måte, ved å gi et mer helhetlig tilbud til oppdretterene.

– Dette er et lite bidrag i den store kampen. Det er snakk om store mengder plastavfall man kan sende til resirkulering hvert år. Dette er en pakke som viser at man tar miljøansvar, sier daglig leder Christian Johansen. 

Fakta

  • Miljøhugging: Spesiell metode for opphugging av utrangert utstyr uten utslipp som kan bli til mikroplast.
  • Skjærgårdstjenesten: Kommer regelmessig og kontrollerer og rydder området rundt lokaliteten for avfall. Dette er typisk avfall som har blåst på havet og havnet i fjæra.
  • Totale avfallstjenester: Tar hånd om alle typer avfall og sikrer material- og energigjenvinning.

Pakken består av tre tjenester: Miljøhugging, skjærgårdstjeneste og totale avfallsløsninger. Miljøhugging er en forseglet prosess ved opphugging av utrangert utstyr, som sørger for at utslippet av plast-sagspon man får med andre opprydningsmetoder minimeres. Dette, i kombinasjon med de andre tjenestene, gir en helhetlig løsning man ikke hittil har hatt.

Plastsagsponet fra sageprosessen av en 120 meters merd før kverning.

Johansen opplyser om at de er i dialog med flere pilotkunder, og roser næringen for å ta tak i problemet.

– Vi har fått veldig god respons. Samtidig er vi ydmyke på at vi hele tiden ønsker å forbedre pakken for å kunne tilpasse oss framtiden. Vi har et sterkt fokus på at dette må være maksimalt raskt og effektivt, slik at vi får til å holde kostnadene så lave som mulig slik at dette ikke blir for dyrt for kundene. Plastikken hentes for eksempel helt gratis. Vi ser fram til å få testet den ut med pilotkunder for å få tilbakemelding på hvordan vi kan bli enda bedre, sier han.