Laksetogene ruller igjen etter omfattende forsinkelser – OnRail ber laksetransportørene sikre nok drivstoff på kjøleaggregatene.
Avsporinger og stengte jernbanestrekninger i både Norge og Sverige har den siste uken skapt store utfordringer for transporten av fersk laks. Både Stambanan og Ådalsbanan i Nord-Sverige, og Nordlandsbanen er stengt.
iLaks meldte onsdag at et godstog med laks til en verdi av flere titalls millioner kroner hadde funnet en kreativ vei ut av de omfattende togproblemene ved å koble seg på den lite brukte, halvprivate Inlandsbanan. Dermed kunne lasten igjen rulle sørover mot Oslo og Gardermoen.
Henning Aandal, daglig leder i OnRail, forteller at godstoget nå har ankommet Tigerstaden, sammen med den verdifulle lasten:
– Det gikk kjempefint med laksetoget. Det kom seg til Oslo i natt, og jeg har ikke hørt at det ble noe skade på noe av fisken, sier han til iLaks.
Lasten ble losset på Alnabru i Oslo tidlig torsdag morgen, rundt klokken seks, opplyser han.
– Det tyder jo på at fisken har holdt seg kjølig, så da var de ikke helt desperate.
I en oppdatering klokken 13:30 opplyser OnRail at de forventer å kjøre et tog i hver retning annenhver dag, og at Botniabanen vil gjenåpnes i neste uke.

Kraftig press på omkjøringsbanen
Ifølge Henning Aandal slaktes det kontinuerlig i Nord-Norge, og stengningen av både Nordlandsbanen og E6 har skapt store utfordringer.
– Det er nesten bare dette toget som kommer seg gjennom, sier han, og forklarer at de kun får kjørt annenhver dag på Inlandsbanan på grunn av begrenset ruteplass.
Mengden laks som skal fraktes sørover er enorm, forteller OnRail-sjefen. Natt til torsdag sendte selskapet et nytt tog fra Narvik, som nå nærmer seg det flomskadde området i Sverige før det igjen skal inn på Inlandsbanan.
– Det er veldig gøy at vi fikk det til, men det blir selvsagt ikke like mange tog som vanlig. Svenskene må jo også få kjøre noen tog, humrer Aandal.
Han legger ikke skjul på at uken har vært krevende:
– Både vår bransje og laksebransjen er helt avhengige av infrastrukturen.
Les også: Omfattende logistikkproblemer sender lakseprisen opp
Oppfordrer til bedre forberedelser
Aandal benytter anledningen til å komme med en tydelig oppfordring til transportører og produsenter: Sørg for at aggregatene på termotrallevognene er helt fulle av diesel før avgang.

– Vi oppdaget at noen kanskje ikke hadde vært flinke nok til å fylle nok diesel på aggregatene, sier han.
Normalt har aggregatene lavt forbruk og kan gå lenge, men uforutsette hendelser kan oppstå.
– Normalt går det bra. Men det kan jo være avvik, på både vei og bane, og da er det lurt å fylle aggregatene helt opp. Det er omtrent like langt mellom Narvik og Oslo som mellom Oslo og Roma. Det kan skje ting underveis, og da er det viktig å ha mye å gå på, understreker han.
Manglende drivstoff var også en av årsakene til at enkelte aktører presset hardt på Trafikverket, Sveriges svar på Bane NOR, for å få løs laksetoget som sto fast i går, mener Aandal.
– Noen av dem som ikke hadde fylt nok diesel fra starten fikk litt trøbbel, sier Aandal.
Gjenåpner neste uke
Han sier at OnRail vil opprettholde togforbindelsen mellom nord og sør med avganger annenhver dag.
– Omkjøringsbanen Inlandsbanan har liten kapasitet. Vi har planlagt en avgang fra både Narvik og Oslo i morgen. Normalt kjører dette NRE-toget hver dag. Det sendes mye dagligvarer nordover, og sjømat sørover, forteller Aandal.
Trafikkverket forventer at Botniabanen vil gjenåpnes neste uke, ifølge OnRail-sjefen.