Lakseoppdretter ga 80 nautiske mil

Nyheter
807

Det koster 500 kroner å kjøre ei nautisk mil med en av skøytene til Redningsselskapet. Derfor har organisasjonen, som driver 41 redningsskøyter langs kysten, startet aksjonen Nautisk Mil. Ett av selskapene som har svart på anrop fra Redningsselskapet, er Ellingsen Seafood på Skrova. Få selskap langs kysten er bedre kjent med Redningsselskapet som bedriften på Skrova ved Svolvær.

Selskapet har kjøpt ei nautisk mil for hver ansatte og dermed støtte redningssaken med 40.000 kroner, skriver redningsselskapet på sine hjemmesider.

– Vi som både bor ved og jobber på havet er helt avhengige av Redningsselskapet.  Ikke bare trenger vi en redningstjeneste på sjøen, men skøytene fungerer også som ambulanse når vi trenger skyss til lege eller sykehus, sier leder i Ellingsen Seafood, Aino Ellingsen.

Selskapet har støttet Redningsselskapet tidligere og lover støtte også i fremtiden. Hun utfordrer naboen, Nordlaks, også til å støtte saken.

– Jeg ønsker å gi stafettpinnen videre til Nordlaks og utfordrer dem til å gi en nautisk mil for hver av sine ansatte. Nå blir de sikkert sinte på meg for å ha vært så direkte og frekk, men nå får de bare punge ut, ler Aino Ellingsen.

Dersom Nordlaks tar utfordringen, må bedriften, som har mer enn 400 ansatte, ut med over 200.000 kroner.

Aino Ellingsen sier at «alle» på Skrova har en redningshistorie å fortelle. Den mest dramatiske historien er det kanskje en av Ainos ansatte på lakseslakteriet som kan fortelle.

For et år siden fødte nemlig Andrea en sønn om bord på «RS Stormbull» da hun ikke rakk frem til sykehuset. Sønnen ble til og med oppkalt etter redningsskøyta – han heter Liam Storm og er en aktiv liten ettåring.

– Selv har jeg ikke noen sånn historie, men sønnen min har fått hjelp etter å ha gått tom for drivstoff, så vi vet at det er fint å ha en redningsskøyte i nærheten.

Neste gang kan det stå om livet, og da er det helt avgjørende at vi har en skøyte som kan komme og hente oss, sier Aino Ellingsen.