Neste gang du sitter komfortabelt med en rimelig billett på et direktefly til Asia eller USA, bør du sende en vennlig tanke til frakterommet under føttene. Det skriver Aftenposten.no.
Flommen av billige billetter og et økende tilbud på interkontinentale flyruter fra Norge hadde neppe vært mulig uten den enorme mengden norsk laks som skal flys inn til markedene i disse områdene.
– At vi kunne regne med betydelige inntekter fra frakt var en avgjørende faktor for at vi valgte å starte direkterute til Oslo i fjor. Grovt sett kan vi si at frakten står for rundt 20 prosent av inntektene på en rute som til Norge, sier Terje Grue til Aftenposten.
Han er norsk sjef for et av verdens raskest voksende flyselskap, Emirates, som har sitt hovedkontor i Dubai. I september i fjor landet selskapets første rutefly på Gardermoen. Det går hver dag – hele året.
Frakten er av vital betydning for interkontinentale direkteruter fra Oslo. For de fleste selskapene er billettinntektene fra passasjerene alene ikke nok for å gjøre slike lange flyruter lønnsomme. Med frakten i tillegg, er plutselig økonomien der.
Responsen for Emirates i Norge, både hva passasjerer og frakt angår, har kommet svært raskt. Flyet som brukes er et av de største som anløper på Gardermoen, og ruten har på få måneder oppnådd et passasjerbelegg på 80 prosent.
– Dubai er et reisemål som virker utrolig attraktivt for nordmenn. I tillegg har vi et stort rutenett til Asia og Australia som svært mange benytter seg av. Og så masse frakt, da, sier Grue.
Grue følger lastingen av de mange pallene som skal om bord i rute EK 160 i dag. I tillegg til at flyet – som kan ta 360 passasjerer – er tilnærmet fullt, skal det også som vanlig ta med seg flere titalls tonn frakt. Så å si alt er fersk norsk laks. I dag er det 41 tonn som skal av gårde.
– Denne containeren, for eksempel, skal til Hanoi, sier Grue og ser på Lerøy-kassene som skal inn det fremre lasterommet.
Fordelen med flyfrakt er selvsagt den raske transporten. Noen timer etter at varen er lastet inn i Oslo, kan den serveres på restaurantbordene eller i matbutikken på bestemmelsesstedet.
Flyet tar med seg så mye frakt som mulig når passasjerene og deres bagasje er lastet inn.
– Rekorden på én dag er 50 tonn, smiler Grue og understreker at det var mulig fordi de som reiste ikke hadde med seg så mye bagasje.
Fraktmengden er stor. Emirates må ikke sjelden sende kjølecontainere som det ikke blir plass til i flyet fra Oslo med lastebil til København, Stockholm, Hamburg eller Brussel for å frakte det med selskapets fly derfra.
– I Dubai blir dette hentet i det som kalles Cool Dollies – et slags rullende kjøleskap. Slik blir det holdt i stabil kjølig temperatur før det eventuelt skal videre med neste avgang. Dette er kritisk for kunder og gods når man for eksempel frakter levende kongekrabber og fersk laks, forklarer Grue.
Kapasiteten for flyfrakten er motsatt for fly og for vei, hvor det er godt med plass når trailerne returnerer etter å ha levert varer til Norge. Den største utfordringen for flyselskapene er altså å øke mengden frakt til Oslo:
– Vi må bare erkjenne at det er god plass til mer frakt som skal inn til Norge. Dette er noe vi jobber med men som er svært krevende. Norge er jo tross alt et begrenset marked på dette området, sier Grue.