Lagmannsrettens dom i trafikklyssaken vil bli anket til Høyesterett

Nyheter
0

– Handler om rettsikkerhet.

Etter å ha gjennomgått lagmannsrettens dom av 3. mai 2022 i den såkalte trafikklyssaken meddeler havbruksbedriftene i PO4 at de slutter opp om å anke dommen til Høyesterett.

– Det handler om rettssikkerheten for havbruksselskapene, og andre, som utsettes for inngripende forvaltningsvedtak.

– Trafikklyssystemet skulle være forutsigbart og miljømessig bærekraftig. Stortinget var tydelig på at havbruksbedriftene skulle være ansvarlige for sin dokumenterte miljøpåvirkning, verken mer eller mindre, sier Even Søfteland, som er talsmann for de 25 oppdretterne.

– Stortinget har samtidig gitt klare direktiver om at havbruksbedriftene ikke skulle være ansvarlige for andre forhold som påvirker villaksen – næringsforholdene og villaksens overlevelse i havet, klimatiske og værmessige svingninger.

Havbruksbedriftene har i retten fremholdt at man ikke kan begrunne et vedtak om rødt lys i PO4 om man respekterer disse rammene som Stortinget har satt, sier Søfteland.

FOTO: Stian Olsen

– Lagmannsretten har feilaktig lagt til grunn statens syn om at havbruksbedriftene ikke bare skal vurderes ut fra næringens bidrag av lakselus innenfor eget produksjonsområde, men all lakselus uavhengig av opphav, sier han.

– Retten har heller ikke akseptert de øvrige forutsetningene Stortinget har satt, men akseptert statens anførsel om at avgjørelsen er overlatt til departementets «frie skjønn». Det gjenstår i realiteten ingenting av lovgivers vilkår og vern mot inngrep, om lagmannsrettens dom blir stående, mener Even Søfteland.

De prinsipielle sidene ved dette, herunder domstolenes prøvelsesrett, tolkning av akvakulturloven, og bevisprinsipper ved inngripende forvaltningsvedtak, ønskes nå brakt inn for Høyesterett. Ankefristen er 3. juni 2022.