Kystverket er styrket i troen på å unngå kantring, etter at den største arbeidsbåten slet seg

Nyheter
2310

Men faren for totalhavari er ikke over.

Lasteskipet “Eemslift Hendrika» driver fortsatt førerløst og uten motorkraft, av vind- og strømforhold. Det befinner seg tirsdag kveld 40-50 nautiske mil vest for Ålesund. Kystvaktskipet «Sortland» patruljerer nær havaristen.

«Det er 15-18 meters sjø, samt 18-20 m/s vind fra nord. Dette gjør det umulig for Kystvakten gjøre noe annet enn å observere», opplyser Kystverket.

Positiv effekt
AQS’ grønnmalte arbeidsbåt, som sto midt på dekk, slet seg tidligere på dagen, og ligger noen nautiske mil fra havaristen.

«At arbeidsbåten forsvant antas å ha hatt en positiv effekt på stabiliteten til Eemslift Hendrika, og kan bidra til å unngå kantring», skriver Kystverket i en oppdatering.

Ressurser
«Kystverket er i kontakt med rederiet i Nederland, og har jevnlige møter med dem. Kystverket har bistått med å finne ressurser i Norge, og rederiet har engasjert to slepebåter, som skal gå ut fra Bergen og Kristiansund i kveld. Disse vil være ved havaristen ved 3-4-tiden i morgen tidlig (onsdag).  Dersom vær og vind tillater det, vil det bli fraktet personell om bord på havaristen for å få festet sleper. Skipet skal så etter planen slepes inn til land.»

Foto: Søren Riegel

Tirsdag ettermiddag er det også blitt sendt ut en slepebåt fra Måløy, «Dux», i retning havaristen.

Kystverket følger situasjonen tett, og kartlegger ressurser for et eventuelt helikopterløft av mannskap ut på havarist. Videre kartlegger Kystverket ressurser, både fartøy og trente folk for en eventuell oljevernaksjon om fartøyet skulle treffe land og grunnstøte.

«Per nå er det drøyt et døgn til det kan inntreffe, men det er sannsynlig at det vil bli koblet opp et slep før det. Kystverket vil i tilfelle eskortere slepet med «Sortland», og sette egne loser om bord på slepefartøyene når det er mulig», skriver Kystverket videre.