Norske Sjømatbedrifteres Landsforening (NSL) organiserer visningsanleggene i Norge gjennom en sekretariatsfunksjon. Som sekretariat for visningskonsesjonene, erfarer NSL at det legges ned store resurser i disse anleggene. Visningsanleggene er de seneste årene bygget opp til å bli moderne opplæringsinstitusjoner langs norskekysten. Noen eksempel på dette er Engesund Fiskeoppdrett i Fitjar, Kystmuseet Ægir på Hitra, skolekonsesjoner og ikke minst Akvakultur i Vesterålen. Hit kommer både turister, lokalbefolkning, skoleklasser og barnehager for å lære om oppdrett av laks og ørret. Slik fungerer disse anleggene som gode ambassadører, ved at de speiler ei næring der innovasjon og bærekraft er sentrale elementer.
Big business
I perioder med gode laksepriser, tjener disse anleggene penger. Marginene er imidlertid vesentlig mindre enn i de rent kommersielle konsesjonene, rett og slett fordi omvisninger og kunnskapsformidlingen som drives der er gratis for alle. I tillegg må det bygges og driftes infrastruktur for å kunne utføre funksjonen. Denne infrastrukturen har i de fleste tilfellene ingenting med kommersiell drift av oppdrettsanlegg å gjøre.
Les også: Reagerer på utspel om visningsanlegg
Visningstillatelser for 300-400 millioner kroner
Så kommer Godø og Fiskeridirektoratet med denne:
– Vi kommer til å skjerpe tilsyn og kontroll med disse selskapene. Visningstillatelser er potensielt «big business».
NSL mener at Fiskeridirektoratet burde kunne ha uttalt seg mer profesjonelt enn dette.
Etterlyser årsaker
Vi kan nemlig ikke skjønne annet enn at Fiskeridirektoratet med dette mener at her er det så mye penger å tjene at det helt sikkert foregår noe som ikke tåler dagens lys. Er det til å undres over at vi tolker det dit hen, når ingen andre årsaker til innskjerpingen av kontrollene er oppgitt?
NSL kan ikke skjønne annet enn at det må foreligge rapporter fra de rutinemessige kontrollene som gjennomføres i dag som viser dette snusket? Hvorfor har ikke NSL fått disse rapportene, og hvorfor henvises det ikke til dem når en skal iverksette tiltak? Å tjene penger er ikke snuskete like lite som å tape penger er det, og da er det lite å kreve å få tilsendt disse rapportene slik at NSL også kunne ha fått spilt rollen sin som sekretariat, informasjons- og kunnskapsformidler.
Avslutningsvis vil vi få ønsket Fiskeridirektoratet generelt, og Godø spesielt velkommen ut på visningsanleggene for alle de kontrollene de måtte ønske seg. Vi håper imidlertid på en litt mer profesjonell opptreden enn dette i fremtiden. Fiskeridirektoratet kan jo starte med å oversende grunnlaget for de skjerpede kontrollene.
iLaks har prøvd, men foreløpig ikke lyktes i å få en kommentar fra saken fra Erlend Godø, rådgiver ved forvaltningsseksjonen i kyst- og havbruksavdelingen i Fiskeridirektoratet.