Møre Martime har designet slaktefartøyet «Emmanuel». Båten er nå i drift i Tasmania, øyen som har hele Australias oppdrettsproduksjon av atlantisk laks.
«Emmanuel» som er av typen Macho 36 er dermed verdens første nybygg med slakteanlegg på kjøl.
– «Tauranga» var en ombygging og ikke nybygg. «Emmanuel» er designet som slaktebåt fra grunnen av.
Slik svarer Tore Kjørsvik i en e-post til iLaks på spørsmål om ikke egentlig «Tauranga» var først. Kjørsvik er senioringeniør og prosjektmanager i Møre Maritime.
60 tonn i timen
«Emmanuel» kombinerer frakt og slakting i samme båt. Slaktekapasiteten er på 60 tonn i timen, og fartøyet kan laste totalt 220 tonn fisk.
Fartøyet har automatiserte linjer for avliving, bløgging og utblødning av laks før den føres direkte til forhåndskjølte RSW-tanker med et totalvolum på 330 kubikkmeter.
Flere oppdrag
Kjørsvik sier kunden er så fornøyd at han allerede har varslet flere oppdrag for Møre Maritime.
– Det var kunden og reder John de Bruyn som tok kontakt med oss om å utvikle en slaktebåt. Han hadde undersøkt og funnet ut at vi hadde et godt omdømme i markedet. Det har etter hvert utviklet seg til en god og tillitsfull forbindelse, sier Kjørsvik til Tidens Krav.
– Vi tror slakt ved lokalitet vil bli viktig i fremtidig oppdrettslogistikk, sa administrerende direktør John de Bruyn i De Bruyn Transport i en kommentar i 2015. Det familiedrevne selskapet som fylte 50 år samme året, har de siste årene satset mer og mer på havbruksnæringen.