Forstå media, tål motbør, vær tilgjengelig, lag en god plan og kommunisér denne godt.
Det er kortversjonen for omdømmebygging av Øyvind Kråkås i det nyetablerte PR- og konsulentselskapet Havbrukspartner.
Nettopp omdømmeutfordringene er på agendaen under fagdagen i forbindelse med det tre dager lange Himmel & Hav-arrangementet i Florø. I regi av ildsjeler i blant annet Salmon Group, Norwell og Bravo Seafood er det syvende gang arrangementet går av stabelen.
Flaskehals
Oppdrettsnæringen har et tidvis frynsete omdømme i det offentlige rom. Nettopp dette er flaskehalsen som har stoppet en politisk betinget volumvekst de siste fem årene.
Kråkås har registrert at det blant oppdretterne er utbredt å kaste penger på omdømmeproblemet.
– Det er en klassisk problemstilling at når en har fått inn penger til et tiltak tror mesteparten at jobben er gjort, påpeker han.
Stalltips
– Det er ikke sikkert saken blir slik som du trodde da du ringte VG for å tipse dem, sier Kråkås, og legger til: – Det er ikke likegydig hvilket media du tar kontakt med.
Deretter byr solundkaren på noen PR-stalltips:
– Det er sjelden dumt å være åpen og inkluderende. Det hjelper veldig lite å «se det litt an». Omdømmebygging må være konsekvent. Innrøm noen feil, så kan du leve godt med resten.
Dessuten fremhever han at en må fortelle de gode historiene, men understreker at her kan det ligge både overraskelser, fallgruver og PR-messige bananskall.
Vinner
Kråkås fremhever verdien av historier om innsats- og risikovilje, om problemløsning og historier som formidler kunnskap. Men også om å ta ansvar, om samarbeid som fører frem og om suksess. Han viser illustrerende til måten skipsreder Jebsen i sin tid håndterte og kommenterte «Rocknes»-forliset. Jebsen ga uttrykk for ektefølt sorg, var tilgjenglieg, åpen og ærlig – og vant støtte i folket for det.
– Alle vil være på laget til en vinner, men ikke vær en arrogant vinner, sier Kråkås.
Videre advarer han mot oppsminkede skrytehistorier, samt å fremheve innsats som blir oppfattet som selvsagt, i tillegg til å være ekskluderende og å ta æren for mer enn en har æren for.
– Merk, det kan være bedre å love for mye enn å ville for lite, avslutter Kråkås.