Bio Feeder så resultatet øke med 56,5 prosent fra 2015 til 2016.
Austevollrederiet eier fem båter, nærmere bestemt «Vågsund», «Pirholm», «Eidholm», «Terneskjær» og «Kryssholm». Til sammen seilte denne kvintetten inn inntekter på 81,5 millioner kroner i fjor.
«Økningen skyldes flere momenter; for det første seilte skipet MV Pirholm en måned mer i 2016 enn i 2015, for det andre var fraktinntektene på MV Kryssholm langt høyere i 2016 enn året før», skriver Bio Feeder i sin årsrapport.
Drev billigere
Mens inntektsiden var nær uforandret mot året før, falt kostnadene betydelig i 2016.
«Driftskostnadene var ca 500.000 kroner lavere i 2016 enn i 2015, og inkluderer i dette seilingskostnadene. Dette gjenspeiler at skipene hadde flere dager på TC-kontrakt i 2016 enn i 2015, hvilket gjør at seilingskostnadene, da spesielt havneutgifter og bunkerskostnader, blir redusert i årets regnskap».
– Det er hardt arbeid 24/7 som gjør dette går bra, kommenterer daglig leder Nils Tore Øpstad Melingen til iLaks.
Fôrfrakt
Hovedgeskjeften til Bio Feeder er frakt av fiskefôr.
«Likviditeten i selskapet er tett knyttet til sesongvariasjonene i fiskeformarkedet, og vil normalt sett være sterkere i høysesongen på høsten enn i lavsesongen på vinteren/våren som sikrer at skipene bevarer sin innarbeidede posisjon i dette markedet og forholdet til kunder», opplyser selskapet i årsrapporten.
Rederiet venter ingen vesentlige endringer i markedet i 2017.
Oppdrettereid
Bio Feeder-eierne koster på seg fem millioner kroner i utbytte etter fjoråret.
Største aksjonær i selskapet er Melingen Shipping, med sine 47 prosent av aksjene. Melingen Shipping er heleid av oppdrettselskapet Austevoll Melaks. I tillegg eier Raid (Nils Tore Øpstad Melingen) og EL invest (Edvard Melingen) 5,5 prosent hver, så familien Melingen har kontrollen. Resten er eid av Strømberg-gruppen i Bergen.