Ifølge DB Schenker er prisene på flyfrakt mye lavere nå, ettersom flyfraktkapasiteten har økt de siste par ukene.
– Vi ser et relativt normalt mønster, med lite variasjoner, sier Morten Würgler, sjef for luftfrakt i DB Schenker, og viser til den økte luftfraktkapasiteten, som kan transportere laks.
Da koronapandemien først nådde Europa og USA, føk fraktkostnadene i været. Dette gjorde det umulig for småeksportører og leverandører å kunne betale for å transportere produktene sine med fly.
Dette er ikke tilfelle lenger.
Halvparten
– Kostnadene for flyfrakt er halvparten så dyre som det var da pandemien først brøt ut, sier Morten Würgler til iLaks.
I går ble det kjent at Icelandair og Schenker har gått sammen om å fly laks direkte fra Island til Kina. Dette initiativet er et resultat av den økende etterspørselen fra Kina som gjør det mulig å transportere produkter den andre veien.
Morten Würgler forklarer at etter hvert som Kina transporterer mer medisinske varer og e-handelprodukter til Europa, har dette fått prisen på flyfrakt ned for returtransport tilbake til Kina.
Horeca
– Mange ønsker å fly medisinsk utstyr relatert til Covid-19 til Europa fra Kina. Derfor har prisene på flyfrakt til Kina falt, forklarer Würgler.
Kina er et land med et stort inntak av laks. Prisavslaget har derfor hjulpet mange europeiske lakseoppdrettere og foredlere til å selge produkter som ville gått til det europeiske Horeca-segmentet (hotell, restaurant og catering – red. anm.) før pandemien.
USA er fortsatt dyrt
Prisene på last med fly til USA er fortsatt høye. Fly går fortsatt fra Europa til USA, men det er ikke nok etterspørsel etter returfrakt fra USA til Europa. Dette holder prisene på flyfrakt over Atlanterhavet oppe.
– Vi sender til USA, men ikke nok blir sendt tilbake, så dette holder prisnivået på flyfrakt oppe, sier luftfraktsjefen og utdyper:
– Langdistanse ble tidligere drevet av passasjerer, nå er det flyfrakt som betaler kostnadene.
Tiden etter COVID-19
Den historiske og ekstreme utviklingen av pandemien over hele verden gjør det vanskelig for mange selskaper å planlegge langt fremover i tid. Men DB Schenker opplever at flere selskaper gjør nettopp det, og foretar forhåndsbestillinger på flyfrakt til sensommeren og høsten.
– Det kommer en tid etter COVID-19. Vi justerer nå for å kunne møte dette. Noen flyselskaper vil være her etter pandemien og andre ikke. Vi ser på å et lage samarbeid som også er holdbart i det lange løp, avslutter Morten Würgler.