Til tross for lavere fraktvolum, mener administrerende direktør Torgil Stålberg i Gardermoen Perishable Center (GPC) at selskapet har kommet bedre ut av situasjonen enn konkurrentene.
Til MTlogistikk forteller Stålberg at selskapet ser store endringer på daglig basis basert på hvilke fraktløsninger som er tilgjengelig. Frakt med SAS er som kjent på et minimum fordi flyselskapet har innstilt mestepartene av virksomheten, men ifølge Stålberg har frakt med UPS og DHL økt betraktelig.
Stålberg mener at GPG har kunnet håndtere langt flere flyselskaper enn andre fordi de har et samarbeid med Spirit Air Cargo Handling, men også de merker krisen. Den private sjømatterminalen håndterer normalt 10.000 tonn laks hver måned, men nå ligger tonnasjen på mellom 7.000 og 8.000 tonn.
– Jeg vil ikke si at trafikken er god, en reduksjon på circa 25-30 prosent er tross alt en kraftig nedgang. Trafikken er heller ikke stabil. Men sammenlignet med våre konkurrenter har vi kommet bedre ut av denne situasjonen foreløpig, mener Stålberg.