– Måtte hell og lykke følge båt og mannskap!
Gudmor Kristine Belt klinker champagne-flasken i skipsrekken. Flasken eksploderer og edle bobler sprayes over dekk og skrog. Nyutdannede Belt er lokalitetsleder ved Lingalaks’ anlegg ved Aplavik i Strandebarm. Hun kom rett fra havbruksutdanning ved Universitetet i Bodø til jobb i Hardanger, og startet opp i august.
Stolte
– Hun er den første kvinnelige driftsleder i Lingalaks. Det er vi stolte av, sier daglig leder Erlend Haugarvoll til iLaks.
Rødmalte «Feringsund» ligger fortøyd ved Bryggen i Bergen. Arbeidsbåten er levert til datterselskapet Skjærgardsfisk på Radøy. Dekket er smekkfullt av festkledde Lingalaks-ansatte. De stråler om kapp med solen. Det er fredag. Lingalaks feirer og spanderer helaften på sine ansatte.
Arbeidsbåter, fraktefartøy, brønnbåter og fôrskip leveres på løpende bånd nå. Det er oppgangstider i oppdrettsnæringen.
Rett i opplag
Kontrasten er stor om en sammenligner med den andre store eksportnæringen i Norge, olje og gass. Etter at oljeprisen har blitt halvert siden i fjor sommer, er det smalhans for offshoreskip og oljerigger. Norges Rederiforbund forventer hele 42 fartøy i opplag ved utgangen av 2015, ifølge Maritime.no. Flere av dem er flunkende nye, rett fra verftet.
Les også: – Kan bli dobbelt så mange skip i opplag neste år
En trenger ikke reise langt for å se dem. En god håndfull av dem ligger fortøyd ved Vågen i Bergen, like bak nydøpte «Feringsund».
Tenker ikke stort nok
Erlend Haugarvoll gleder seg over ny arbeidsbåt, men tar til orde for enda mer fremoverlent satsing.
– Har en lyst til å få til endringer, må en ha tro på endringer. Men vi tenker ikke stort nok. Vi kjøper ikke store nok båter. Nå er 25-metringene kommet, sier han og viser til FSV.
– I offshore går båtene hele tiden. Det bør vi også gjøre. Da må vi få til skift. Kan du operere tre kraner, kan du operere en hel merd. Men da må vi ha vekst og den må være bærekraftig. Vi har gjort for lite overfor opinionen for å vise at dette er bærekraftig, sier Haugarvoll som har doktorgrad i sykdomsforsvar for laks.
Ta i bruk supplyskip
– Kanskje ikke Lingalaks skal bygge båter, men heller bruke de offshorebåtene som er i opplag? tenker han høyt.
– En opererer innenfor små værvinduer. En kan ikke miste en dag. Hvis båtene er til reparasjon da, er de på «rødlisten» med en gang, sier han og smiler.
«Feringsund» er 14 meter lang og 7,5 meter bred. To stykk 270 hestekrefters motorer driver båten fremover. På dekk står en kran som kan løfte 32 tonn-meter og en vinsj som kan dra ti tonn. Skreddersøm for Lingalaks’ spissposer og merder. Risnes Marine Craft har prosjektert båten som er bygget i Stettin i Polen.
Hornblåsere fra Direksjonsmusikken ved Norges Handelshøyskole iler til. Nå er det dåpsfest. Snart dundrer ompa-musikk og hagleskudd over Bryggen. Storøyde asiatiske turister fotograferer. Champagneglassene fylles på skipsdekket. Stemningen er stigende.