Nytt skatteregime gir usikkerhet for videre satsing.
Etter vekslende hell med flyfrakt fra Evenes, er aktiviteten i gang igjen. Denne gang er det Lufthansa Cargo som flyr nordnorsk laks ut til verdensmarkedet. I buken på flyet ligger 27 tonn laks, som skal flys via Frankfurt til Østen.
Men fraktavtalen løper kun frem til årsskiftet. Hvorvidt den fortsetter etter det er uklart.
– Forklaringen er blant annet nye skatteregler som gjør at det er vanskelig å beregne volum, forklarer Stig Winther, som er daglig leder i Perishable Center Nord, til iHarstad.
Les også: Vedums daytrading kan hemme veksten i laksemarkedet
Årsaken til den avventende holdningen er regjeringens varslede skatteendring, hvor det er foreslått en grunnrente på 40 prosent. Denne medfører at oppdretterne må skatte av «normpris» eller spotpris, og de kan dermed ikke ta på seg ekstrarisiko med å inngå fastprisavtaler.
– Det gjør det vanskelig å selge på langsiktige kontrakter, og det gir også utfordringer for de som skal skaffe – eller tilby – flyfrakt ut i den store verden, forklarer Winther.
Han legger til at problemet ikke bare gjelder Evenes, men også Gardermoen, som er det store navet for norsk flyfrakt av laks.