Kontraktstørke gir hopp i spotprisen

Nyheter
0

Markedet strammes til.

En selger ved et oppdrettsfirma bekrefter prisstigning inn mot neste uke, men ikke eksakt hvor mye.

– Det går opp, sier han bestemt til iLaks. – Tidlig enda. Skal få noen svar om 30 minutter, legger han til.

«69 – 71 – 72 – 73», skriver en eksportør i en sms, og viser til lakseprisene for vektklassene over tre kilo.

«69/71/73», skriver en nordnorsk oppdretter.

Fakta

iLaks henter hver fredag etter lunsj inn spotpriser for laks. Dette er fisk som skal leveres den følgende uke. Her kontakter vi flere ledd i verdikjeden, herunder oppdrettere, eksportører og importører. Vi har alltid minst fem uavhengige kilder, selv om ikke alle kildene nødvendigvis vises på trykk. Vi varierer hvilke kilder vi bruker, og bruker ikke de samme kildene hver gang.

Driv
Det betyr i så fall et prisløft på godt over ti prosent på en uke.

En annen eksportør melder om priser opp mot 70 kroner.

– Det virker som det er mer driv på 3-4 og 4-5, det er nok av 5+. Det er jo naturlig. Nå er vi kommet til uke 40, og da begynner det å dekkes inn med 5+. 3-4 og 4-5 blir nok mest ettertraktet fremover nå, spår han.

Han har registrert de mange selskapene som har benyttet seg av angrefrist av MTB-kjøp, noe som vil stramme inn produksjonsvolumet.

– Det er ikke sikkert det blir så mye fisk utover høsten og vinteren. Jeg tror det blir ganske likt som det var i fjor.

Fish Pool-sjef Søren Martens påpekte tidligere idag at det er kontraktstørke, og det bidrar til å dra opp spotprisen.

Risiko
– Det blir et marked uten kontrakter. Vi har fraskrevet oss alt, ingen nye kontrakter blir gitt. Risikoen blir for stor, sier en trader.

Han ser en flat pris på 4+.

– Vi jobber på 67-68 kroner. Du får ikke ekstra betalt for 6+. Det er så mye storfisk fremover. Det vokser så fort, og kundene vil ikke ha 6+, de vil ha 4-6. Det virker som fisken er større tidligere i år enn i fjor. God tilvekst i sjøen tydeligvis.

Han melder også om store problemer å få tak i nok biler.

– Der har vi en kjempeutfordring. Vi kan ikke kjøpe fisk før vi har transport bekreftet. Vi har fisk som står i nord tre dager og venter på bil. Og det forverrer seg, ser det ut til. Før kostet det en krone per kilo fra Nord-Norge til Oslo, nå koster det to kroner. Bilene får ikke returfrakt, og må kjøre tomme nordover. Det er virkelig problematisk, forklarer han.