Markedet strammes til.
En selger ved et oppdrettsfirma bekrefter prisstigning inn mot neste uke, men ikke eksakt hvor mye.
– Det går opp, sier han bestemt til iLaks. – Tidlig enda. Skal få noen svar om 30 minutter, legger han til.
“69 – 71 – 72 – 73”, skriver en eksportør i en sms, og viser til lakseprisene for vektklassene over tre kilo.
“69/71/73”, skriver en nordnorsk oppdretter.
Fakta
Driv
Det betyr i så fall et prisløft på godt over ti prosent på en uke.
En annen eksportør melder om priser opp mot 70 kroner.
– Det virker som det er mer driv på 3-4 og 4-5, det er nok av 5+. Det er jo naturlig. Nå er vi kommet til uke 40, og da begynner det å dekkes inn med 5+. 3-4 og 4-5 blir nok mest ettertraktet fremover nå, spår han.
Han har registrert de mange selskapene som har benyttet seg av angrefrist av MTB-kjøp, noe som vil stramme inn produksjonsvolumet.
– Det er ikke sikkert det blir så mye fisk utover høsten og vinteren. Jeg tror det blir ganske likt som det var i fjor.
Fish Pool-sjef Søren Martens påpekte tidligere idag at det er kontraktstørke, og det bidrar til å dra opp spotprisen.
Risiko
– Det blir et marked uten kontrakter. Vi har fraskrevet oss alt, ingen nye kontrakter blir gitt. Risikoen blir for stor, sier en trader.
Han ser en flat pris på 4+.
– Vi jobber på 67-68 kroner. Du får ikke ekstra betalt for 6+. Det er så mye storfisk fremover. Det vokser så fort, og kundene vil ikke ha 6+, de vil ha 4-6. Det virker som fisken er større tidligere i år enn i fjor. God tilvekst i sjøen tydeligvis.
Han melder også om store problemer å få tak i nok biler.
– Der har vi en kjempeutfordring. Vi kan ikke kjøpe fisk før vi har transport bekreftet. Vi har fisk som står i nord tre dager og venter på bil. Og det forverrer seg, ser det ut til. Før kostet det en krone per kilo fra Nord-Norge til Oslo, nå koster det to kroner. Bilene får ikke returfrakt, og må kjøre tomme nordover. Det er virkelig problematisk, forklarer han.