– Min jobb er å være en kompis med konsernsjefene. La oss være ærlig, en konsernsjef har ikke særlig mange kompiser. Han har et styre som, for mesteparten av tiden, later som de er venner, og så har har ansatte med sine agendaer.
Canadieren Avrim Lazar leder The Global Salmon Initiative (GSI). Med sin erfaring fra andre næringer, blant annet energi og skogsdrift, er han både en rådgiver og en sparringpartner for toppsjefene i en lang rekke oppdrettsbedrifter.
Stakeholders
For dem som ikke kjenner GSI, er det en interesseorganisasjon som jobber for medlemsbedriftene Bakkafrost, Blumar, Cermaq, Camanchaca, AquaChile, Grieg Seafood, Huon Aquaculture, New Zealand King Salmon, Los Fiordos, Marine Harvest, Multiexport, The Scottish Salmon Company, Scottish Sea Farms og Ventisqueros.
– Jeg setter meg inn i hva andre stakeholders mener og trenger, sier han, og drar et eksempel fra perioden han jobbet i oljebransjen i Afrika.
Ærlig
– Jeg setter meg ved motpartens side av bordet, og hører hva de er opptatt av. Her er det alltid bekymring om tilgang på både vann og olje. Da kan jeg foreslå: La oss bore sammen.
Lazar er rådgiver med spesialfelt innen politikk og kommunikasjon. Som konsulent er han direkte og tidvis ubehagelig ærlig.
– Hvis Alf-Helge (Aarskog) investerer massivt i omdømme, og naboen har et stort tilfelle av forurensning, vil folk si: Fiskeoppdrett er en stor forurenser.
– Dette er noe vi må løse sammen som næring, påpeker han foran de omlag 400 delegatene under årets Aquavision i Stavanger.
Enkelt
Bærekraft er naturligvis et ord som går igjen i GSIs arbeid.
– Når du er i en biologisk industri, er det aldri over. Jeg tror vi i dag er – enkelt – den mest bærekraftige bransjen. Men når det gjelder bærekraft – det er aldri bra nok, sier Lazar.
– Oppdrettslaks har en god story, det er sunt og det er et produkt med bevissthet. De som spiser det signaliserer at de er opptatt av miljøet.