– Kommuniserer på en måte som skyver mulige kunder vekk

Nyheter
656

– FHL legger seg ikke opp i hvilket teknologivalg havbruksselskapene gjør, og kanskje kan ”laks i betong” være ett av flere konsepter som er hensikstsmessig for enkelte lakseprodusenter. Men det er fascinerende og mest synd å se hvordan en industriaktør tilsynelatende ukritisk har kjøpt påstandene som en kontroversiell miljøverner står bak – og bruker det aktivt i markedsføringen, sier Fiskeri- og Havbruksnæringens Landsforenings kommunikasjonsdirektør Are Kvistad til iLaks.

– Det paradoksale og beklagelige i denne saken er at betongindustrien muligens kan bidra med løsninger som er interessante for havbruksnæringen, men kommuniserer på en måte som skyver mulige kunder vekk, mener han.

Slår tilbake
Betongnæringen og deres oppdrettskonsulent Roald Dahl jr søker å få til kontrakter med oppdrettsaktører for lukkede anlegg, i sjø eller på land, med betong som byggemateriale. Store produksjonsanlegg krever tunge investeringer – investeringer som tunge og kapitalsterke fiskeoppdrettere er særlig godt skodd for.

– Problemet er at Byggutengrenser og betongnæringen står i fare for å blamere seg overfor en stor mulig kundegruppe når man for eksempel hevder at ”det er store og underrapporterte luse- og tapstall som er med på å utrydde villaksen”. Oppdretterne vet bedre, og fagmiljøene vet bedre. Havbruk har ikke utryddet en eneste av de nærmere 50 villaksstammene som er gått tapt opp gjennom årene. Det er det helt andre faktorer som har forårsaket, påpeker Kvistad.

Kvistad anbefaler aktører som vil prospektere nye kunder i havbruksbransjen bør lese seg opp i forkant – og bruke troverdige og etterrettelige kilder.

Udokumenterte påstander
– Havbruksnæringen har en sterk track record som viser at man gjennom forskning og utvikling har løst en rekke utfordringer opp gjennom årene. Næringen søker slik stadige forbedringer, og står i dag for en av de mest miljøvennlige måtene å produsere animalsk mat på. Norsk laks har en historie og en posisjon i markedene som kan sammenlignes med sveitsiske ur, tyske biler og fransk vin. Den som ønsker å komme i inngrep med slike næringer, må først gjøre hjemmeleksa si og ikke basere markedsanalyser og markedsføringsplaner på udokumenterte påstander og tilfeldig mediedekning.

– Mitt vennlige råd er at Byggutengrenser bør søke fakta hos kompetente fagmiljøer og næringen selv. Over tid vil det være til det beste både for betongindustrien og havbruksnæringen, avslutter Kvistad.

Kvistad og FHL er dermed på linje med Svein Reppe og NSL, som tidligere idag uttalte følgende: – Det å basere en forretningsmodell på elleville og dårlig dokumenterte uttalelser fra Roald Dahl jr synes jeg er ganske spesielt. Men for all del hvis noen ønsker å gå for denne teknologien, så får det bli opp til den enkelte aktør.

Vil ha dialog
Daglig leder Jan Eldegård i Byggutengrenser er ikke enig i kritikken fra næringens egne organisasjoner.

– Vi jobber som tidligere forklart med løsninger på noen av oppdrettsnæringens utfordringer. Forretningsideer baseres ikke på uttalelser fra enkeltpersoner, men på analyse av næringens situasjon og vurderinger av ulike produksjonskonsepter, sier han til iLaks.

– De problemer og utfordringer vi har gitt eksempler på mener vi er godt beskrevet av fagmiljø, i presseoppslag og fra næringens egne selskaper. Vi mener alle i næringen aktivt må jobbe for å videreutvikle bransjen i en mer ansvarsfull og bærekraftig retning. I denne sammenheng mener vi lukkede anlegg er gode løsninger. I denne forbindelse er vi svært interessert i dialog med Reppe og andre i næringen som kan presentere sine forslag til nye tekniske løsninger. Det er sannsynlig at vi kan bistå hverandre bedre på denne måten enn å ligge i skyttergravene, sier Eldegård.