Kolbjørn Giskeødegård om Belgia-prosjektet: – Man må våge å være litt sprø iblant

Nyheter
1179

De siste 24-25 årene har Kolbjørn Giskeødegård hatt ulike roller i Nordea, og hatt en hverdag hvor pendling til og fra Oslo og hjembyen Ålesund har vært sentral. Nå har han satt bærekraft og matressurs på dagsordenen med oppdrettsprosjekt i Belgia.

Sist iLaks møtte Kolbjørn Giskeødegård, var det i Nordeas lokaler i Ålesund. Denne gangen møtte han smilende og med et vink fremfor håndhilsning, i kantinen til Norsk Maritimt Kompetansesenter ved Høyskolen i Ålesund. Det er imidlertid ikke bare førsteinntrykket gitt av et fast håndtrykk som er endret denne gangen:

– Ja, nå har jeg skiftet beite fullstendig! Det er jo litt rart også, å ikke være i Oslo flere ganger i uken. Nå «pendler» jeg bare mellom hjemmekontor og kontoret her på NMK, forteller ålesunderen.

Milliardsatsing på landoppdrett
Med 320 millioner kroner i startkapital, skal selskapet Columbi Salmon bygge et landbasert oppdrettsanlegg utenfor Oostende i Belgia.

– I tillegg til å oppdrette fisken fra kjøpt rogn til ferdig slaktet, skal vi produsere salat fra avfallsstoffer som ellers ville ha blitt kastet. På den måten får vi utnyttet alle ressursene, noe som igjen gir en ordentlig god følelse. Det er én ting å snakke om bærekraft og miljøvennlighet, men noe helt annet å vise det i praksis. Det er det vi gjør i dette selskapet, sier en ivrig Giskeødegård.

Ordet «bærekraft» går igjen i alle ledd av selskapet:

– Vi produserer både fisk og salat i nærmarkedet, vi kan nå alle de største konsumentene i løpet av ett døgn.

Anlegget som skal bygges har en estimert byggekostnad på 1,6 milliarder kroner, og produksjonskapasiteten ligger på 12.000 tonn laks årlig. Salatproduksjonen vil komme i tillegg.

– Vi satser på å ta det første spadetaket i løpet av første halvår i 2021, og å få slaktet den første fisken tidlig i 2024, sier Giskeødegård.

Brått tid til annet
Nyheten om at Giskeødegård gikk fra analytiker i Nordea til finansdirektør i Columbi Salmon, ble kjent under Lofotseminaret i august. Planene har imidlertid vært klare en stund:

– Vi hadde vel pratet om det i ett års tid før vi begynte prosessen, som nå ennå er i en planleggingsfase.

Noe av det som kom tydelig frem da den den gang topprangerte lakseanalytikeren satt med kontor i Ålesund sentrum, var et privatliv som til tider kunne være like travelt som den nesten alltid folksomme gaten Nordea lå plassert i.

– Det er roligere akkurat nå. Nå har jeg jo faktisk tid til annet, nå som jeg ikke pendler så mye. Noen fordeler er det jo også med en pandemi, sier han med et smil.

Fra kjent og trygt til nysatsing
– Det er klart at det føles litt spesielt å forlate en arbeidsplass jeg har hatt i 24-25 år, for å satse på noe helt annet som igjen er litt mer «risky», sier han etter å ha satt seg ned med en Chai Latte.

– Men det er klart, jeg har så tro på konseptet. Økonomisk er vi godt sikret og de sju andre jeg har gått inn i dette sammen med er alle knalldyktige folk som vet hva de driver med. Man må våge å være litt sprø iblant.

Med seg på laget er administrerende direktør i selskapet, Anders Hagen, som er en tidligere kollega fra Nordea Markets. Frem til for ett år siden var han global leder for Nordeas analyse av aksjer og andre verdipapirer. Han hoppet av toppjobben for å være med på å bygge opp det han selv omtaler som en bærekraftig, samfunnsbyggende og verdiskapende virksomhet. Dette er betraktninger som Giskeødegård deler fullt og helt:

– Jeg hadde ikke satset om det ikke var for at jeg har så stor tro på det vi driver med. Det er en god følelse å vite at vi skal inn i noe som sikrer mange arbeidsplasser på et sted med relativt høy arbeidsledighet. Vi er bærekraftige i alle ledd og vi utnytter matressursene maksimalt. Det føles alt i alt veldig riktig.