Det bugner av delikatesser på Mercado Municipal, gourmetmarkedet sentralt i São Paulo. Kjentmann og fiskeriutsending Johnny Håberg loser fiskeriminister Elisabeth Aspaker langs utsalgene. Dette er verdens største marked for klippfisk. Men her er også spanske rødviner, Ibericoskinker, nøtter, oliven og balsamico-eddik.
Hos kjøpmann Leonardo Chiapetta har den fineste klippfisken hedersplassen. Den er av torsk. Og den er norsk. Bacalhau da Noruega.
– Er det kun norsk her? spør Aspaker.
– Ja, kun norsk, svarer Chiapetta.
– Jeg er så stolt, sier hun.
Alvorlig sak
Chiapetta forærer Aspaker en stor gavepakket klippfisk.
– Dette er en perfekt fisk. Hvor mye veier dette stykket? undrer hun.
– Cinco kilo – fem kilo, svarer Chiapetta.
Han er barnebarn av en italiensk innvandrer til Brasil. Han og familien har slått seg opp, og driver nå en hel avdeling i Mercado Municipal.
Bacalhau er en alvorlig sak her. Kun det beste er godt nok. Klippfisk med ryggstykker av gadus moruha fra Barentshavet, selges for 70 reais (187 kroner) per kilo. Hele fileter er billigere, 42 reais (112 kroner) per kilo.
Indrefilet
– Jul og påske er høysesong, bekrefter Johnny Håberg overfor iLaks. – Dette er et gastronomisk marked. Her er det bare torsk. Dette er bare indrefileten. Det er ikke billig for brasilianerne, forklarer han.
Aspaker er synlig imponert over den posisjonen norsk torsk har her.
– Jeg blir først og fremst veldig stolt. Dette er et møte med en representant for norsk torsk, som ikke kan få fullrost fisken nok. Brasil er et kolossalt viktig marked. Nærmere 30 prosent av det vi produserer i Norge går til Brasil, understreker Aspaker.
Her er pasta, oster og krydder. Hvitløk i store klaser og pølser henger fra takene i utsalgsbodene. Utsøkte oljer og det fineste kjøtt. Brasil er en stormakt på mat. Fiskeriministeren knipser ivrig bilder med sin iPhone.
– Det er et delikatessemarked. Klippfisk av torsk er 20-30 prosent dyrere enn indrefilet i Brasil. Det er supermarkedene som driver dette: Produktutvikling, industrialisering. I byer som São Paulo finnes en high end som er villig til å betale, kommenterer Håberg.
Havets Rolls Royce
Snart serveres ministerens følge brasiliansk kaffe. Cafe do Brasil. Brasilianernes tradisjonelle byttevare mot torsk fra Norge.
– Excellent, sier Aspaker.
– Den er fra São Paulo, sier Chiapatta synlig stolt.
– Det er viktig at det som er et høykvalitetsprodukt får en så fin plass på et sånt marked. Bærekraft, kvalitet og matvaresikkerhet: Det er de konkurransefaktorer norsk bacalhau først og fremst konkurrerer på. Det er sagt at torsken er «Havets Rolls Royce». Så her er den kommet til sin rett, sier hun til iLaks.
iLaks har mottatt pressestipend fra Norges Sjømatråd for reportasjereisen til Brasil.