Organisasjonen Framtiden i våre hender (FIVH) ber oppdrettsnæringen velge bærekraft foran vekst.
Ifølge beregninger fra FIVH vil eksportveksten med den nye sjømatterminalen på Gardermoen føre til utslipp av rundt to millioner tonn CO2 i 2030 – dette kun ved eksport til fire utvalgte land i Asia, skriver NRK.
Leder i FIVH, Anja Bakken Riise, kaller lakseflyene som skal gå ut fra Gardermoen for en klimabombe.
Hun mener oppdrettsnæringen ikke tar med transport av ferdig produkt når de regner klimaavtrykkene til laksen.
– Vi er i en absurd situasjon hvor oppdretterne bruker villfisk og soya fra Sør-Amerika i fiskefôret, for å deretter fly laksen tilbake som luksusmat til Asia og USA. Dette er en enorm ressurssløsing, og en særdeles lite bærekraftig bedriftsmodell. De har en snever definisjon av bærekraft og driver «lurendreierpolitikk» der statistikken vris og vrenges på, sier hun.
Fiskeriminister Per Sandberg sier FN har pålagt Norge å produsere mer sjømat til verdens befolkning.
– Vi eksporterer 95 prosent av sjømaten vår. Vi skal vokse fem ganger frem til 2050 på produksjon og eksport av sjømat. Jeg vil spørre FIVH hva en skal gjøre for å få eksportert sjømaten, skal en bære den ut? spør Sandberg.
Geir Ove Ystmark, direktør i Sjømat Norge, mener næringen allerede driver klimavennlig.
– Det hadde vært mest klimavennlig hvis alle var vegetarianere. Men folk vil ha fisk og kjøtt, og da er laks faktisk veldig klimavennlig, sier han, og understreker at produksjon av laksefôr er den største klimautfordringen for næringen.