Klare for natten

Nyheter
886

Det er rikelig plass, men på den ene siden står det tjukt med storlaks, 7-8 og 8-9, fra Nils Williksen i Rørvik. Ved siden av står rader av paller merket Nordlaks.
– 3-4 er nok det minste vi har, sier Thorbjørn Bjerre Johansen, da iLaks treffer han fredag formiddag. Bjerre Johansen er ansvarlig for Bring Frigos 3.000 kvadratmeter store kjøleanlegg i Padborg.

Fra Norge er det særlig laks og torsk som går gjennom terminalen. Returfrakt er frukt og grønt.
– Det er ikke noe vi har på lager, kun omlastninger, presiserer Bjerre Johansen.

Destinasjon Sør-Europa
– Idag har vi 12 lass laks til splitting, overførsel. De skal til Italia, Spania og Portugal. Idag har vi åtte biler til Spania og åtte frys – de kjører vi med tog til Italia. Og på landeveien har vi 14 til Italia, sier han og peker på jernbanelinjen som går like ved.

Thorbjørn Bjerre Johansen leder Bring Frigos kjøleterminal i Padborg.

Bring samarbeider med det danske fraktselskapet Blue Water om driften av terminalen. De frakter også laks, og har sitt kontor i Esbjerg.

Øst-europeiske sjåfører
To sjåfører kommer inn for å få signert fraktdokumenter. De snakker begge engelsk med øst-europeisk aksent. Bjerre Johansen er klar på hvorfor øst-europeiske sjåfører har tatt en stor markedsandel: – Det er jo pris. Til Italia har vi dansker som kjører, men ikke til Spania og Portugal. Det er utlendinger.

– Skal du se aktivitet, skal du komme her i kveld. Da er det fullt av fisk og reker. Vi har riktig mange reker. Fredag og lørdag er den store avgang. Da er vi først ferdige i morgen tidlig, sier han ivrig.

Døgnkontinuerlig
Han kjører trucken selv. Helge døgnet.
– Det kommer noen for å hjelpe meg å avslutte i morgen tidlig, og så kommer noen innimellom så jeg får sovepauser. Fredag og lørdag, den er lang.

– Vi skal ikke komme til godset, godset skal komme til oss. Og det er dessverre en del forsinkelser – det er en del ferger innimellom, medgir Bjerre Johansen.

– Er forsinkelsene mest på vinteren, med dårlig vær?

– Ja, særlig da. Og da er det høysesong på Færøyene.

Blant kundene her nevner han Marine Harvest, Gaia (Seafood), Lerøy og Fonn Egersund, men da mest makrell.

Bring Frigo er iLaks’ samarbeidspartner for reportasjeturen TdP14.