I fjor høst foretok Sjømatrådet en ekstraordinær investering i Japan som ble brukt til TV spots til forsterkning av en allerede planlagt print kampanje i utvalgte dameblader samt butikkmateriell. Butikkmateriellet ble i kampanjeperioden bestilt av over 2.500 dagligvarebutikker over hele Japan – mere enn dobbelt så mange butikker som i samme periode året før. De deltakende butikker var fordelt på 58 dagligvarekjeder, en oppgang på 60 prosent fra samme periode året før.
– Derfor gjør vi det igjen, skriver Norges Sjømatråd i et nyhetsbrev.
I tillegg til årets planlagte print-kampanje i utvalgte dameblader, vil fjorårets TV spot bli vist i en 15-sekunders revidert utgave i perioden 20. til 30. november.
Spotten vises i områdene Kanto (Tokyo), Kanzai (Osaka) og Chubu (Nagasaki). Valg av TV stasjoner er ennå ikke vedtatt.
Utover de generelle TV spots lages det TV kampanjer i samarbeid med regionale dagligvarekjeder i ytterligere seks regioner i samme periode.
Print-kampanjen går i perioden November til Desember.
Dagligvarekjedene i Japan har bestillt mer POS materiell (top boards, vippetass, hyllemarkør etc.) enn på lenge. Sjømatrådet produserer og distribuerer dette gratis på vegne av norsk laksenæring til alle som ønsker det. 1. halvår 2014 hadde Norges Sjømatråd materiell ute i 4.800 butikker fordelt på 118 dagligvarekjeder – en dobling i forhold til fjoråret. Samtidig ble det delt ut 140.000 smaksprøver bare i de demonstrasjoner Sjømatrådet var involvert i.
Sjømatrådet gjennomførte en stor forbrukerundersøkelse og blindtest høsten 2013, hvor 400 Japanske forbrukere fra nord til sør sammenliknet norsk laks med chilensk ørret og laks.
I tillegg til nå å kunne dokumentere at fersk norsk laks er japanernes favoritt også på farge, så avdekket undersøkelsen japanske forbrukeres manglende forståelse av begrepet fersk (nama). Det krever oppdatering av budskapene for alle som jobber med fersk norsk laks i Japan. Sjømatrådet omtaler nå konsekvent fersk norsk laks som: «Nama, never frozen».