Kjører høye volumer på historisk grunn

Nyheter
1236

Her sitter trading, planlegging og logistikk – alle rettet mot spotmarkedet. I etasjen over; kvalitet og dagligvare. Lange løp.

På historisk grunn
De holder til i Grønnlandsboden, den ene av to sjøboder som Marine Harvest disponerer i Sandviken, en kort spasertur nord for Bergen sentrum. Eldgamle og solide takbjelker forteller sin historie. Hansabyen er tuftet på fiskeeksport.

Tidligere var det Pan Fish’ salgsavdeling som var plassert i den gamle tørrfiskboden, og før det, Rolf Olsen-gruppen. Grønnlandsboden og Sandviksboder 77, hvor konsernledelsen og administrasjonen sitter, splittes av byens minste strand.

Vi skriver desember. Det er kommet opp julestjerner i vinduene. Jentene i resepsjonen har pyntet seg med alveører og nisseluer. I en krok ved inngangen til kantinen står et juletre med pakker.

Det blir jul i år også.

– Vi skal ikke klage når valutakursen går som den gjør nå. Det er gode dager for eksportindustri, sier Andreas Mikalsen til iLaks. Han leder Marine Harvests avdeling for Raw materials & Trade Europe.

– Her selger vi norsk, skotsk og færøyisk laks. Vi har egne salgsorganisasjoner lokalt også. Den skotske er særlig rettet mot det innenlandske markedet i UK. Det som skiller oss fra mange andre er forskjellige origins (opprinnelsesland), sier Mikalsen.

– Han som jobber med Færøyene har hatt gode tider etter at Russland stengte grensene. Han har fått godt betalt også, smiler han.

Høy puls
Mikalsen har jobbet i Marine Harvest i tre år. Han har dagligvarebakgrunn, kommer fra Coop, og før det har han fartstid i Lidl i Tyskland og Irland.

– I laks er det høy puls hele tiden, mens en må håndtere mer i dagligvarer. Det er mer struktur, langsiktighet, mange produkter og direktekontakt med kundene. Mens det i dagligvarer var 10.000 ting å holde styr på, er det gjerne 100 i laks. Men det er mer intenst og mye mer på pulsen i markedet.

Mens dagligvarebransjen vokser en prosent eller to i året, er det dramatisk høyere veksttakt i laks.
– Noe av det en ser at laks utkonkurrerer andre kategorier i vekst, år etter år, sier han og viser illustrerende til at salget av skålpakket fersk laks har tatt av.

– Og så har du alle de nye markedene, Sørøst-Asia, Midt-Østen, ja, Asia generelt, Latin-Amerika. India har ikke begynt ennå. Problemet vårt fremover er å dekke etterspørselen. Det er morsomt, det er potensiale over alt. Det er store drivere bak etterspørselsveksten: Helse, proteinmangel og økende verdensbefolkning. Middelklassen øker og de har stor etterspørsel etter protein.

Kjølekjede
– Jeg var nylig i Taipei, og middelklassen og husmødrene der har begynt å tilberede fisk på nye og mer internasjonale måter, kommenterer Ola Helge Hjetland, kommunikasjonssjef i Marine Harvest.

– Det begynner gjerne på frossen, fortsetter med økt etterspørsel på fersk og fokus på tilgjengelighet. Så utvikler en distribusjon, kjølekjede og merkevarer. Se på Russland, hvordan de har eksplodert. De har fått på plass distribusjonen, fått på plass kjølekjeden. Vår visjon «Leading the Blue Revolution» omfatter blant annet å bygge opp nye markeder samt utvikle de etablerte. Europa er fortsatt er det viktigste markedet, men det store fremtidspotensialet for volumvekst ligger fortsatt i økt distribusjon og nye markeder.

Skylaget ligger lavt og nærmest truende. Fra kontorvinduene kan en skue over den stålgrå Byfjorden – over til Skotegrunnskaien og Bontelabo. Her ligger en rekke supplybåter i opplag. Dette er prisen for 64 dollar fatet for råolje. Men det gir også en svak krone.

– Nå er euroen i 9,06, etter dagens rentemøte, sier Mikalsen.

– Hvordan slår det ut for dere?

– Det er mer relevant når det gjelder forward-priser. Vi som oppdrettere tjener mer penger, samtidig som prisen holder seg edruelig for kundene. Samme periode i fjor var euroen i 8,40, nå er den over ni. Det har en effekt for kunden der ute, selv om vi ser veldig høye priser i norske kroner.

Hedging
– De snakker om oljepriser ned mot 40 dollar, og da er det positivt for eksportindustrien. Men vi ser på Fish Pool at de hadde flere kjøpere på lange kontrakter, ett til to år, for en måned siden. Det var mer aktivitet da enn nå. Psykologien spiller inn, sier han og bekrefter at Marine Harvest er aktive på fiskebørsen Fish Pool.

– Vi har en hedging-strategi. Vi har strategiske partnere på dagligvarer eller sikring på Fish Pool.

Et av de mest spennende fremtidsmarkedene for norsk laks er naturligvis Kina.

– Kina må få løst utfordringene på distribusjon og kjølekjede. Det er mye mer fragmentert og en annen kultur. Det vil ta tid, selv om de åpner grensene for norsk laks. Vi selger en del skotsk der. De i Skottland har fått glede av det. Det er kjekt med flere origins å spille på, sier Mikalsen.

Er utsolgt
Uke 50. Det er årets mest hektiske uke for norske lakseeksportører.

– Det er hektisk, og vi merker det er desember. Det er mange helligdager som faller bort, sier teamleder Patrick Wiik. Det er han som har salgsvakt denne desemberdagen.

Det er likevel ikke mer hektisk enn at fem Marine Harvest-selgere tar seg tid til å prate med iLaks utsendte.

– Vi er stort sett utsolgt. Vi har litt i spotmarkedet, men mye kontrakter. Det er behagelig.

Men det er lange dager for de ansatte på salgsavdelingen.

– Folk går tidlig på jobb, begynner klokken syv, og jobber seint på kveldene, sier Wiik.

Dialekten avslører han. Han kommer ikke fra kysten. Snarere tvert i mot.
– Jeg kommer fra Dal ved Gardermoen, sier han. Wiik har bodd 16-17 år i Madrid, og jobbet der i Fjord Seafood før selskapet ble lagt inn i Marine Harvest i 2006.

Multinasjonal
– Her er alle mulige dialekter, og vi har mange utlendinger her. Vi leiter etter flinke folk. Er det noen som er flinke på logistikk i Latvia eller kvalitet i Portugal, så er vi interesserte.

Multinasjonale Marine Harvest er eksportrettet. I de to sjøbodene som utgjør Marine Harvests lokaler i Sandviken er det et tosifret antall nasjonaliteter representert.

Det er ingen hemmelighet at spotprisene for oppdrettslaks har falt tungt denne uken.
– Kanskje vi skulle tatt en telefon til en av våre konkurrenter for å kjøpe? spør Wiik, og legger til: – Vi posisjonerer oss og planlegger før jul. Det som skjer nå er ikke så dramatisk. Vi kan ikke gjøre feil frem mot jul, det er ikke akseptabelt.