Den norddanske havnebyens verftstilbud skaleres ned.
I begynnelsen av oktober ble det kjent at Hirtshals Yard, og dets flytedokk, legges ned. Sviktende etterspørsel og behov for omfattende nye investeringer gjorde at økonomien ikke ville gå rundt.
Verftet legges stenger dørene 1. januar.
Men virksomhetene som ligger rundt Hirtshals Yard fortsetter sin virksomhet.
– Til det er det bare å si at her går vi videre for full fart, sier Per Christiansen, leder for Hirtshals Service Group, i en pressemelding. 40 virksomheter i Hirtshals Service Group står klare med til å utføre tjenester innenfor ombygging, skipsservice, reparasjon og vedlikehold. De vil opprettholde at Hirtshals som et alternativ for redere med arbeidsbåter og spesialfartøy for avlusning og andre oppgaver for norsk oppdrettsnæring.
Christensen påpeker at de maritime virksomhetene i Hirtshals har vært gjennom utfordringer før. Ved havnen i Hirtshals er det stor aktivitet. I skrivende stund ligger tankbåten «Andrea» og losser ensilasje fra norske oppdrettsanlegg. Tråleren «Nokasa» får utført reparasjoner i forbindelse med at den er solgt av Nordfjord Havfiske i Båtsfjord til Royal Greenland Seafood. På beddingen ligger sørlandstråleren «Piraja». Slaktebåten «Norwegian Gannet» anløper Hirtshals ukentlig.
Det ville være en løgn å si at byen ikke har blitt påvirket av de siste tiders meldinger om at Hirtshals Yard stenger, og at havnen har skalert ned en planlagt utvidelse. Men Hirtshals Service Group, en sammenslutning av rundt førti erfarne maritime virksomheter, er fortsatt klare til å levere alt fra spesialisert skipselektronikk og motorservice til overflatebehandling, oppretting av akslinger, reparasjoner på pumper og el-motorer.
– Virksomhetene i Hirtshals har et unikt samarbeid, og nærheten til mange europeiske leverandører gjør at mange oppdrag kan utføres svært raskt. En stor del av den norske skipsflåten har i årevis foretrukket å få reparert skipene sine hos oss, sier Per Christensen.