Den ruver der den ligger. Brønnbåten ligger fortøyd like ved det nye kombinerte slakteri, foredlingsanlegg og kassefabrikk som føres opp ved Bakkafrosts hovedkvarter. Byggekranene og omgivelsene rundt havnen i Glyvrar kan knapt skimtes i tåkehavet.
Kjempe
76 meter lange Hans á Bakka er et unikt syn på Færøyene. Den er øyrikets i særklasse største brønnbåt, og markerer samtidig et radikalt skifte for sin eier. Den har tre hermetisk lukkede tanker som rommer totalt 3.000 kubikkmeter. Båten stikker dypt i sjøen, 7,65 meter, og Rolls Royce-turbinene kan gjøre 14 knop.
I full drift har den nok kapasitet til å sluke unna hele lakseproduksjonen til Bakkafrost, og fôre denne inn til det kommende 100.000 tonns storslakteriet.
Det vil bidra til å endre verdikjeden for selskapet. Snart kan fisken hentes i merdene og spyles direkte inn på slakteriet og foredlingsanlegget. Det er en stor endring fra dagens verdikjede med bløggestasjon og tankbil videre til slakteri og ny tankbiltransport til foredlingsanlegg – etter tradisjonelt chilensk mønster.
Gründeren
Fartøyet er oppkalt etter stifteren av selskapet, Hans Jacobsen, fra Bakka ved tettstedet Glyvrar. Han etablerte selskapet, sammen med sin jevnaldrende bror, i 1968.
– Den er helt ny. Vi fikk den levert i månedskiftet august/september fra verftet i Tyrkia, forteller Kári Jacobsen, afdelingsleder VAP i Bakkafrost, til iLaks.
Båten ble bygget ferdig i sommer ved Tersan Shipyard i Tyrkia.
– Representerer Hans á Bakka et skifte for Bakkafrost?
– Ja, det er et før og etter, sier han.
Fire båter
Selskapet har nå fire brønnbåter. Minst er 240 kubikkmeters Vikingur, deretter følger 325 kubikkmeters Stigabrugv og 650 kubikkmeters Vesthav (tidligere Øytind). Det er langt opp til Hans á Bakkas 3.000 kubikkmeter.
Sistnevnte er også utstyrt for ferskvannsbehandling av lus. Det har de siste uker blitt testet med hell på egne lokaliteter. Nå utføres noen mindre justeringer, mens brønnbåten ligger i havn i Glyvrar.
Det er utelukkende Bakkafrost-konsernet som har brønnbåter på Færøyene.
Store besparelser
Det er Hans á Bakkas sønn, Regin Jacobsen, som styrer Bakkafrost-skuten – som han har gjort siden 1989.
– Det er ikke lov med ventemerder her på Færøyene, sier Jacobsen, og peker på at Hans á Bakka og det nye gigantslakteriet vil endre både verdikjede og organisasjon i Bakkafrost.
– Vi vil spare mellom 70 og 90 millioner kroner på å samle syv fabrikker i en, sier han til iLaks.