Regjeringen gikk i 2017 ut og sa den ville øke forbruket av fisk blant nordmenn med 20 prosent på fem år. Det samme vil Kiwi forsøke på seks uker ved å kutte momsen på all fisk.
Det er Nettavisen som skriver om dagligvarekjedens eksperiment som varer frem til 17. februar. Kiwi skal kutte prisene på nærmere 150 ferske og frosne fiskeprodukter.
– 20 prosent vekst er offensivt, men realistisk. Vi har litt erfaring med momskutt. Vi vet også at kundene våre ønsker å spise mer fisk, hele seks av ti har planer om å spise mer fisk i 2019. Samtidig viser våre undersøkelser at prisen er en barrière, spesielt for de med lav inntekt, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi.
Kiwi ønsker på sikt å få regjeringen til å fjerne momsen på fiskeprodukter, men fiskeriminister Harald Tom Nesvik er ikke sikker på at det er veien å gå.
– Nå er det finansministeren som har ansvaret for skatter og avgifter, men selv kan jeg si at jeg ikke tror den typen reduksjon vil komme forbrukene til gode. Det kan like godt hende at forhandlerne tar gevinsten. Jeg tror konkurranse mellom kjedene er det klart beste virkemidlet for å få ned prisen, sier Nesvik.
På spørsmål om han har tro på om Kiwi klarer å øke salgsvolumet av fisk med like mye på seks uker som regjeringen har ønsket å få til på fem år, svarer Nesvik:
– Jeg har ikke noe syn på det, men jo mer man får fiskespisingen opp, jo bedre er det. Nedgangen har skjedd hos ungdom og unge kvinner og vi har en lang vei å gå når det gjelder å informere folk også.