Kiwi økte salget av fisk med 42 prosent på seks uker etter momskuttkampanje

Nyheter
1386

Fiskeriminister Harald Tom Nesvik (Frp) berømmer dagligvarekjeden for kampanjen, men vil ikke innføre noen økonomiske insentiver fra statlig hold.

Rett etter nyttår meldte Kiwi at kjeden ville kutte prisen tilsvarende momsen på 150 ferske og frosne fiskeprodukter. Kampanjen varte frem til 17. februar.

Ifølge Dagbladet økte salget med mer enn 50 prosent den første uken, og de resterende fem ukene med 30-40 prosent. Da prisene ble satt opp igjen, flatet salget ut.

– Da vi gjorde det samme med frukt og grønt, økte vi salget med 23 prosent. Tilsvarende kampanje med nøkkelhullsprodukter i 2011 ga 22 prosent. Med fiskekampanjen ser vi hele 42 prosent økning av salget, sier Kiwi- sjef Jan Paul Bjørkøy.

Bjørkøy mener sunne matvarer bør ha null i moms. Kiwi ønsker derfor på sikt å få regjeringen til å fjerne momsen på fiskeprodukter.

Det kommer ikke til å skje, ifølge fiskeriminister Harald Tom Nesvik.

– Jeg skjønner at pris er viktig. Men, for meg er ikke momsen det interessante. Det er hvor store marginene er. Momsen ligger uansett ikke på mitt bord, sier Nesvik til Dagbladet.