Inflaterte fiskepriser skremmer ikke.
Mens gjennomsnittsprisen for fersk norsk laks endte på 88,69 kroner per kilo i forrige uke, betalte kineserne hele 182,29 kroner (levert den norske grense) for fisken. Det viser dagsfersk eksportstatistikk fra SSB og Norges sjømatråd.
Det er flere årsaker bak den høye prispremien.
Det er slett ikke alle pakkerier som har anledning til å sende laks til Kina, da landet krever håndpakket laks. Videre har kinesiske innkjøpere av flybåren laks en forkjærlighet for storlaks, over seks kilo, som det er et begrenset utbud av.
Det sistnevnte gir seg utslag i et markant prisskille mellom vektklassene 5-6 kilo og 6-7 kilo. Ifølge Akvafakta ble 5-6 kilo solgt for 85,76 kroner per kilo i forrige uke, mens 6-7 kilo oppnådde 105,56 kroner. Tyngre fisk var enda bedre betalt. Høyest priser oppnådde den største laksen, 9+, som ble solgt for 113,65 kroner – stort sett til oversjøiske flymarkeder.
Tradisjonelt sett er to tredjedeler av laksesalget de såkalte industristørrelsene, tre til seks kilo, som er øremerket den europeiske foredlingsindustrien. I forrige uke var 11,2 prosent av den solgte laksen over seks kilo.
Kina er i særklasse det best betalende marked for norsk laks. Det er langt ned til nummer to. Det var i forrige uke Armenia, med 121,65 kroner, for beskjedne tre tonn laks. Til sammenligning importerte Kina 764 tonn flybåren laks.