Kinesiske flyselskaper bruker luftkorridoren over Sibir til laksefrakt. Det gir dem et konkurransefortrinn

Nyheter
0

– Hvilke flykorridorer de benytter seg av, er opp til hvert enkelt flyselskap å avgjøre, mener Avinor.

Torsdag landet, i tett snødrev, det første fraktflyet fra Hongyuan Group på Oslo lufthavn. Den nye fraktruten forbinder Oslo direkte til Chengdu Tianfu International Airport i Kina, med en mellomlanding i Astana i Kasakhstan. Ruten skal gå tre ganger ukentlig med Airbus A330-300, som har en lastekapaitet på 70 tonn laks per tur.

I motsetning til de fleste andre aktører flyr kinesiske flyselskaper over Russland, og får dermed tre og en halv times kortere flytid. Dette betyr reduserte drivstoffkostnader og økt «pay load», da en kan fly uten like mye drivstoff i tankene.

Omvei
Luftkorridoren domineres av China Cargo Airlines, Air China, China Southern, Central Airlines og Aeroflot. Mens vestlige fly nærmest flyr i kø over Balkan og Tyrkia, kan russiske og kinesiske fly krysse over Sibir og nyte godt av en vesentlig kortere distanse til de store laksemarkedene i Øst-Asia.

Kart: Flightradar 24

Dette gir naturligvis et konkurransefortrinn. Men gir også etiske vurderinger.

Aktører som FinnAir, Korean Airlines og SAS, som tidligere fløy over russisk luftrom, gjør ikke det lengre. Andre flyselskaper står fritt til å fly over russisk luftrom, gitt at de har trafikkrettigheter.

Luftrom
Avinor mener det er opp til flyselskapene å ta stilling til dette.

– Avinors rolle er å eie, drive og utvikle et landsomfattende nett av lufthavner og vi følger de til enhver tid gjeldende sanksjoner fra norske myndigheter, som betyr at ingen russiske flyselskap får benytte seg av norsk luftrom eller våre lufthavner, sier Monica Iren Fasting, kommunikasjonssjef ved Oslo lufthavn, til iLaks.

– Samtidig er det mange land og flyselskaper som ikke er omfattet av Russlands egne sanksjoner, og får benytte seg av deres luftrom. Hvilke flykorridorer de benytter seg av, er opp til hvert enkelt flyselskap å avgjøre, påpeker hun.

Et eksempel på dette er Ethiopian Airlines sine fraktere til Incheon som tre ganger ukentlig krysser Russland på sin ferd fra Gardermoen direkte til Sør-Korea.