Kina-løsning kan fjerne omvei via Vietnam

Nyheter
682

Det er oppgangstider. Vietnam har tredoblet importen av laks i år. Ingen land i verden kan fremvise maken til volumvekst. 16.053 tonn fersk laks overstiger importen selv til et kjøpesterkt marked som Japan, viser eksportstatistikk fra Norges Sjømatråd og SSB.

Bare i forrige uke importerte Vietnam fersk laks nok til å fylle 22 semitrailere.

Smuglergods
Men fisken spises ikke i Vietnam, som ligger på 125. plass på det internasjonale pengefondets rangering over bruttonasjonalprodukt per capita. Fisken flys og fortolles, på fullt lovlig vis, inn til hovedstaden Hanoi. Vel fremme endres merkene for opprinnelsesland på laksekassene, før den sendes via lastebiler og elvebåter til sluttmarkedet i nabolandet Kina.

Laks er smuglergods, og mellommennene har levd godt på den velrennomerte norske laksen.

– Det er ikke alle som er sinte på Jagland, flirer en eksportør, og viser til lederen i Nobel-komiteen som i 2010 ga fredsprisen til den kinesiske dissidenten Liu Xiaobo.

Den tungvinte logistikkløsningen innebærer at laksen taper to-tre dager i hylletid i kinesiske dagligvarebutikker. Her er tid penger.

Politisk
Men det er ikke først og fremst logistikken som har hemmet norske fiskeeksportører fra å kjøre høye volumer direkte inn i Kina. Det er tungrodde veterinære regelverk, hvor all norsk laks må screenes for virussykdommene ILA og PD. At dette er politisk motivert har vært en dårlig skjult hemmelighet.

Etter gårsdagens felles norsk-kinesiske resolusjon om full normalisering av relasjonene mellom de to land, kan Vietnams posisjon som transittland være truet.

– Ja, blir det det? Vi vil vente å se, sier eksportøren, og peker på at eksport direkte til Kina innebærer kontantbetaling i et marked hvor kredittforsikring tidvis er et fremmedord.