Det børsnoterte Namsosrederiet NTS la bak seg et nytt kvartal med underliggende vekst i andre kvartal.
«Økningen i EBITDA-resultat skyldes i hovedsak gevinst ved salg av fartøyer, samt
økt forretningsomfang og lønnsomhet i KB Dykk», opplyser selskapet i sin siste kvartalsrapport.
Ny brønnbåt
Resultatframgangen på EBITDA-nivå er tilnærmet likt fordelt mellom brønnbåt- og servicebåtsegmentet.
Norsk Fisketransport, som er den klart største aktiviteten i konsernet, oppnådde en omsetning på 108 millioner kroner og et resultat før skatt på 13,7 millioner kroner. Alle fartøyene er ved utgangen av kvartalet beskjeftiget på faste kontrakter. Selskapets 10. fartøy, som ble kontrahert i januar, er under bygging i regi av Havyard Ship Technology. Det nye skipet, som vil få navnet «Steigen», skal gå rett inn i en femårig time charter for Cermaq Norway ved levering i april 2017, etter at kunden ikke valgte å benytte seg av opsjonen om å erstatte nybygget med flere mindre fartøy.
Det 50,1 prosent eide datterselskapet KB Dykk oppnådde en omsetning på 20,8 millioner kroner i kvartalet, hvorav 4 millioner kroner er gevinst ved salg av fartøyet «Astrid» i mai. Omsetnings- og resultatframgangen utover salgsgevinsten skyldes i hovedsak at selskapet i år har hatt tre fartøy på time charter mot ingen i fjor, opplyser NTS.
Benyttet opsjon
Selskapet fikk i mai overlevert det fjerde servicefartøyet på 14,99 meter fra Fitjar Mek. Verksted de siste 12 månedene. Fartøyet, som har fått navnet «KB Rørvik», erstatter fartøyene «Anna» (solgt i februar) og «Astrid» (solgt i mai). KB Dykk benyttet sin opsjonsmulighet på kjøp av et énskrogs servicefartøy på 24 meter fra Moen Marin for om lag 45 millioner kroner. Med kjøpet av «Troll» (overlevert i juli) utgår den opprinnelige avtalen om en femårs leie av fartøyet som ble inngått i mai i fjor. I slutten av juni ble det inngått avtale med Moen Ship Management om en femårig leiekontrakt på søsterskipet til «Troll». Dette fartøyet skal leveres i oktober inneværende år. KB Dykk opererte pr. utgangen av 2. kvartal en flåte på sju servicefartøy, som i hovedsak betjener havbruksnæringen i Midt- og Nord-Norge.
Konsernets virksomhetsområder påvirkes av sesongmessige svingninger, og 1. halvår har normalt lavere aktivitet enn 2. halvår, heter det videre i kvartalsrapporten fra selskapet.