Kaptein Ingvar Þór Gylfason hentet sagaøyas gullsmed til «Steyer» for å styre åtte hydrolicere

Nyheter
0

Ligger ikke på latsiden.

Mannskapet på ni ombord «Steyer» er snart ferdig med denne rundens fireukers turnus. Fra Flatanger i Trøndelag og opp til Harstad har de avluset ved drøyt femten anlegg de siste ukene. Mannskapet har hatt veldig mange flotte septemberdager langs kysten, men nord for Bodø kom høststormen.

– Heldigvis var vi akkurat ferdig med den siste merden da stormen kom. Det vil nok komme mer dårlig vær nå utover høsten, men det er svært sjelden vi må avbryte. Det tror jeg ikke har skjedd mer enn en gang i fjor. Båtene blir jo større og større, og det kan være vanskelig i kraftig vind, sier skipper Ingvar Þór Gylfason på «Steyer».

Båten fra 1999 ble i 2017 bygd om til da verdens største avlusingsenhet. (Foto: Steve Hernes).

Fartøyet opererer strekningen fra Molde til Harstad med avlusing på vegne av selskapet Aqua Pharma. Båten eies av Haugaland Shipping, som også har «Fighter» i drift med avlusing.

Store ombygginger
«Steyer» var verdens største avlusningsenhet da den ble presentert på AquaNor for fire år siden. Skipperen forteller det var svært hektiske dager i august og under innseilingen for å få det aller meste klart til AquaNor. Etter den tid har fartøyet fra 1999 blitt utbedret og overhalt, og mannskapet har gjort en stor del av jobben.

Matros Sergejes Savcenko.

– De store vinsjene på dekk er flyttet og det er gjort plass til mer areal for mannskapet. Vi ombord har stått for all ombygging selv, så vi har dyktige håndverkere blant mannskapet her, skryter skipper Gylfason. Når det ikke er høysesong eller landligge over tid, har de utnyttet tida godt. De har selv bygd om arealer og laget eget verksted, bad, garderobe og møterom.

– Vi har bare ett rom igjen så er vi helt ferdige, og håper det skal stå ferdig til vinteren. Det blir et større møte/konferanserom. I år har vi også fått på plass to nye generatorer og overhalt en del maskiner. I fjord ble hovedmotoren overhalt, sier Ingvar Gylfason.

Fra brua er det god utsikt til åtte hydrolicere, som styres fra kontrollrommet under brua. Skipperen tar oss med til de to operatørene som på denne turen har ansvaret her.

En gullsmed og manglende giftering
Den første vi møter i kontrollrommet er Andreas Warquist (24) fra Stord. Dette er hans første tur som operatør på «Steyer» siden han startet først nå i september. Fra før har han erfaring fra med optilicer på «Seisund». Så går turen til en mer enn dobbelt så gammel kar, som også er islending. Han forteller om en helt annen bakgrunn enn oppdrett og avlusning.

– Jeg er gullsmed, og har vært det i 25 år. For to år siden ringte Ingvar meg og spurte om jeg ville bli matros. Jeg takket ja til tilbudet, men endte så opp som hydroliceroperatør etter grundig opplæring, sier Stefán Þór Jónsson.

iLaks blir noe bekymret for sannhetsgehalten i dette, siden latteren blir rimelig høylytt i kontrollrommet når Jónsson starter sin fortelling. Derfor blir han bedt om å fremlegge noe bevis, i form av smykker eller annet.

I hjembyen Akureyri er han byens gullsmed. På «Steyer» styrer han de åtte hydrolicerne. (Foto: Steve Hernes).

– Det har jeg ikke med meg eller på meg. Jeg har ikke gullsmedforretning lenger, men bare verkstedet i Akureyri. Der er jeg er gullsmed, når jeg ikke er her. Forresten så var det jeg som laget selve gifteringen til skipper og venn Ingvar Gylfasons, sier Jónsson svært overbevisende.

Da bes skipperen om å vise den frem. Det viser seg at den har han ikke på seg. iLaks lar det så være med det, og velger å kjøpe historien til de to islendingene.

Mais Iskenderov er kokk ombord.

Sammensveiset gjeng
Kokk Mais Iskenderov er i gang med å lage sin egen spesielle ravioli. Det gjør han selvsagt helt fra grunn av. Selv om det bare er ni mann på skiftet, høres en jungel av målføre. Islandsk og haugamål i høyt tempo, kombinert med et annet tredjespråk kan være utfordrende for for besøkende.

– Jeg har vært skipper her siden båten ble satt i drift i 2017. Med fiskehelsesjef er vi ti personer på skiftet. Det er de samme faste folka hver gang. Det gjør oss til et sammensveiset team, som absolutt er en fordel i jobben, sier Gylfason.

– Dette er kanskje det viktigste og dyreste rommet ombord. Her står omformere som styrer hastighet på motorer, som styrer spyletrykk og hastighet på hydrolicere, forteller skipper Ingvar Þór Gylfason.

Gylfason viser omformerne på «Steyer». (Foto: Steve Hernes)