Kan nekte opplasting av laks

Nyheter
1148

Prosjektet Trygg Trailer er et samarbeidsprosjekt mellom vegvesenet og transportkjøpere. Utgangspunktet er at myndigheten informerer om krav til vinterdekk og kjettinger, slik at bedriftene enkelt kan gjøre en effektiv sjekk av «sine» vogntog.

Tirsdag var lakseslakteriet SinkabergHansen ved Nærøysundet første bedrift i Trøndelag i virke med «Trygg Trailer». Bare fra dette anlegget går årlig om lag 2.500 vogntog ut på fylkes- og riksvegnettet mot Østlandet.

– Ingen ønsker å møte et fullastet vogntog på glatt føre uten kontroll, sier inspektør Arild Aalberg fra Statens vegvesen.

Han mener det er i alles interesse at etaten går i samarbeid med foregangsbedrifter som er villig til å ta et noe utvidet ansvar. Trygg Trailer ble etablert med utgangspunkt i Lovund og Nordland for om lag to år siden, men det er først nå at tiltaket «sprer seg» sørover, heter det i en pressemelding.

TRYGG TRAILER: Media var på plass da inspektør Arild Aalberg fra Statens vegvesen tirsdag var hos SinkabergHansen AS; den første bedriften i Trøndelag som slutter seg til prosjektet Trygg Trailer. (Foto: Tom Lysø).

Endrede krav fra årsskiftet
Nye regler for vinterdekk på tunge kjøretøy blir innført fra og med 1. januar 2015. Konkret blir det til og med 31. mars påbudt med vinterdekk på alle aksler, inkludert løfteaksler. Fra og med neste vintersesong (2015/2016) vil dette påbudet gjelde fra 15. november til 31. mars.

Opplegget knyttet rundt «Trygg Trailer» vil ifølge Statens vegvesen gi gevinster både for bedriften selv og for alle som bruker vegnettet. Foruten økt trafikksikkerhet, handler det om bedre framkommelighet vintermånedene, kortere og mer forutsigbar transporttid og ikke minst bedre arbeidsvilkår for sjåførene.

– På vegne av eksportør Lerøy og ulike sluttkunder får vi besøk av de fleste transportører. Vårt inntrykk er at de fleste, uansett nasjonalitet, har god tilstand på materiell og utstyr. Samtidig er det via Trygg Trailer greit å ha en mulighet til å sjekke og eventuelt følge opp trailerne som kommer hit, sier fabrikksjef Eskil Laukvik hos SinkabergHansen.

Åpning for å kontakte politiet
Hver enkelt kontroll av bilene blir dokumenter med eget skjema. Videre er det utarbeidet forskjellig skriftlig materiell og informasjon som kan avhjelpe – for eksempel i tilfeller hvor det er språkutfordringer mellom partene. Foruten virkemidlet med nekting av last, oppfordres bedriftene av Statens vegvesen å ta kontakt med politiet på telefon 02800. Det ved særskilt graverende brudd på reglementet.

– Her er vi veldig tilfreds med at Statens Vegvesen er synlige og i front med et slikt initiativ. Vi tror det kan bidra til at risikoen for uheldige hendelser reduseres. Selv om ansvaret formelt sett ikke hviler på den lokale produsenten, bryr vi oss om både selve transporten og ikke minst føreren som har et stort ansvar å ivareta, sier fabrikksjef Eskil Laukvik hos SinkabergHansen.