I sitt høringssvar til Nærings- og fiskeridepartementet vedrørende deres notat om vekst i produksjonen av laks og regnbueørret, fremhever Norske Lakseelver at «Den norske regjeringen viser til vekstestimater for norsk lakseproduksjon på inntil 200 % innen 2030 og 400 % innen 2050 (en femdobling av 2010-produksjonen). FNs matvareorganisasjon og Verdensbanken mener derimot at global (og norsk) produksjon oppdrettslaks kun har et potensial for 50 % økning fram mot 2030».
Ikke norsk ansvar
«FAO og Verdensbanken mener det er en direkte motsetning mellom en global etterspørselsituasjon som er gunstig for produksjon av laksefisk, og en matsikkerhetssituasjon som ivaretar de fattigste befolkningsgruppene i verden. Vi mener derfor man ikke kan bruke en voksende verdensbefolkning og norsk etisk ansvar som argument for å tillate en havbruksvekst som vil kunne ha sterk negativ effekt på ville bestander av laksefisk i Norge», skriver Norske Lakseelver i høringssvaret som iLaks har fått innsyn i.
Vil ha omstrukturering
Det er ingen hemmelighet at Norske Lakseelver ikke ønsker videre vekst i landets oppdrettsproduksjon.
«Norske Lakseelver støtter en omstrukturering av norsk oppdrettsindustri basert på forslagene til Arealutvalget, og støtter høringsnotatets alternativ 3. I likhet med Arealutvalget mener vi at man ikke kan tillate noen form for produksjonsøkning før et nytt forvaltningsregime er etablert. Norske Lakseelver støtter prinsippet om en regelmessig kapasitetsjustering basert på forhåndsbestemte handlingsregler. Vi mener imidlertid at samtlige av regjeringens 5 bærekraftsmål fra 2009 bør danne utgangspunktet for målbare miljø- og bærekraftsindikatorer. Vi støtter forslaget om handlingsregler på produksjonsområdenivå knyttet til miljøindikatorer for lakselus og utslipp av næringssalter. I tillegg foreslår vi handlingsregler på konsesjonsnivå for miljøindikatorer knyttet til rømming, svinn og bruk av fôrressurser» heter det videre i notatet.
Merking
Norske Lakseelver mener det må innføres krav om merking av all oppdrettslaks for å sikre sikker identifikasjon av rømt oppdrettslaks og muligheter for umiddelbar oppsporing av rettmessig ansvarlig oppdretter.
«Like viktig som miljøindikatorene i et handlingsregelbasert system, er etablering og senere justering av grenseverdier for de miljøindikatorene som velges. En kapasitetsvurdering basert på en 2014-situasjon må føre til en kapasitetsreduksjon i store deler av landet. Uavhengig av alle handlingsregler og regelmessige kapasitetsvurderinger, mener vi §§ 9 og 10 i Akvakulturloven, knyttet til miljømessig drift og tilbaketrekking av konsesjoner, må tas aktivt i bruk».
Soner
Norske Lakseelver mener de nasjonale laksefjordene bør danne utgangspunkt for inndeling av kysten i funksjonelle produksjonsområder og oppdrettsfrie branngater.
«Vi mener at det ikke må gis anledning til å flytte produksjonen fra ett produksjonsområde til et annet da dette vil undergrave forutsigbarheten i miljø- og kapasitetsvurderingene»
Norske Lakseelver påpeker manglende samsvar mellom Kvalitetsnormen for villaks og det forslaget som skisseres i høringsnotatet. «Vi forutsetter at slik samsvar oppnås i det endelige regimet».
Reduksjon
Elveeierorganisasjonen tar til orde for å redusere landets oppdrettsproduksjon av laksefisk.
«Vårt siste hovedpunkt er at handlingsregelstyrte kapasitetsreduksjoner må føre til tilsvarende reduksjon i faktisk produksjon. All den tid det er faktisk produksjon og ikke teoretisk kapasitet som er årsaken til miljøproblemer, må det presiseres at målet med eventuelle kapasitetsreduksjoner er å ta ned den faktiske produksjonen».