Jomfrutur for slaktebåten «Norwegian Gannet»

Nyheter
2596

Startet de første sea trials i Spania torsdag ettermiddag.

Torsdag 25.oktober klokken 17:00, på flo sjø, gikk slaktebåten «Norwegian Gannet» ut fra verftet Balenciaga Astilleros. Som en rockestjerne gled båten ut gjennom den trange kanalen i den lille havnebyen Zumaia i Biscayabukten. Hele byens befolkning var møtt frem og jublet og klappet når kaptein Sigmund Våge selvsikkert styrte båten trygt ut av kanalen.

Den omtalte båten som skal nå på noen dagers testing før den setter kursen mot Norge. Testingen skal foregå ut fra havnebyen Pasaies.

Kalibrerer
Om bord er det teknikere fra en rekke underleverandøren som sjekker og kalibrerer alt fra kompass, motorer, ror, stabilitet og alt som hører med for å få godkjent en båt.

Det er store forventninger til den mye omtalte slaktebåten. «Norwegian Gannet» har en rekke fordeler.

– Mindre håndtering av laksen sikrer bedre fiskevelferd og reduserer smittepress, stress, dødelighet og svinn. Fisken slaktes, nedkjøles og leveres raskere til kunden, som forlenger holdbarhet på mellom fem og sju dager, sier Carl-Erik Arnesen,  administrerende direktør i rederiet Hav Line, til iLaks.

Erstatter 85 trailere
– Miljøgevinsten ved Hav Lines nye båt er dessuten betydelig. Én båtlast på «Norwegian Gannet» kan alene erstatte 85 trailere på smale kystveier, som reduserer Norges klimaavtrykk og bidrar til å oppnå Paris-avtalen. Båtens hybridmotor med biodiesel forsterker miljøeffekten ytterligere. Resultatet er styrket, grønn konkurranseevne som kommer norsk oppdrettsnæring, norske arbeidsplasser og det norske klimaregnskapet til gode, legger han til.

«Norwegian Gannet» er eid 50/50 av familiene Sekkingstad og Haugland.