SalMar prøver å holde hjulene på Frøya i full gang til påske.
Han vokste opp rett ved Mowi sitt anlegg i Ulvan på Hitra, så at det skulle bli mange punkt med oppdrett av laks på CV´n var helt naturlig. Etter at han forlot barndommens Hitra, til fordel for naboøya Frøya sensommeren 2007, har oppgavene vært mange.
– Jeg begynte som skiftleder i slakteriet, så gikk over til grader-kontoret, med ansvar for utførelse av salgsordrene. Etter å ha vært der i to år, ble det 2012 opprettet en planleggingsavdeling i SalMar. Her fikk jeg i oppgave å sørge for nok råstoff til rett tid, sier Simon Søbstad.
– Jeg vil si vi er ganske så privilegerte her på øya, med så mange og store arbeidsplasser i forskjellige næringer. Ikke minst at det er tre børsnoterte selskaper på lille Frøya, sier Søbstad.
Råstoffet er det stor rift om i disse dager. Forrige uke stod det 2.700 tonn på slakteplanen, der 1.000 tonn gikk til egen pre- og post-rigor filet. I slakteriet er det mellom 35 og 40 personer på skiftet når de kjører to skift. Nå med mindre fisk i sjøen er det bare ett og et halvt skift i slakteriet, mens det det kjøres to skift på filet.
Forventer full fart på Senja til høsten
Som for mange andre byggeprosjekt i fjor, ble det også forsinkelser for SalMars nye flaggskip på Senja, InnovaNor. Opprinnelig plan for oppstart var i mai 2021, men først mot slutten av året begynte brikkene å falle mer på plass. Nylig var det storstilt rekruttering av folk til fabrikken.
Les ogs: Det nye anlegget til SalMar på Senja har fått inn over 1.000 søknader om jobb
– Det er en trygghet for oss at vi har egne anlegg med nødvendig kapasitet, her på Frøya og på Senja. Vi har høy kapasitet som både kan være en forsikring for oppdrettssiden vår, men også for å ha mulighet til å gjøre større produksjoner om vi ønsker det, sier Simon Søbstad.
SalMar er bygd med overkapasitet for kunne håndtere egen vekst og slakt for andre. I teorien er slaktekapasiteten på Senja større enn den er på Frøya.
– Nå i første kvartal har det blitt slaktet ved InnovaNor på Senja, og spesielt på filet har de kommet godt i gang. Fabrikken er klar til å slakte det vi har behov for akkurat nå. Utpå høsten vil det være stor aktivitet der. For SalMar er det å ha høy momentankapasitet viktige, slik at store volum kan tas ut på kort tid, forklarer Simon Søbstad.
Prøver å holde hjulene i full gang frem til påske
Mangel på råstoff og permitteringer er ikke ukjent for ansatte og eiere av foredlingsanlegg langs kysten. Også i år har det vært, eller forventes permitteringer som følge av lite fisk i sjøen.
– Sjansen for at det kan skje fremover er til stede på grunn av lite fisk, men vi håper å holde tempoet og hjulene i gang frem til påske. Det er kanskje noe overraskende lav biomasse nå, sier Søbstad.
Les også: Nordlaks mangler råstoff, stanser drifta i to uker og permitterer ansatte
Hands on 24/7
De har tre ulike salgsteam, Europa, fjerne markeder (fly) og VAP, som går litt over alt. I tillegg sitter fire på salgskontor i Ålesund. Fire utekontor, Japan, Korea, Vietnam og Taiwan, samt et delt eierskap til et i Singapore. Jørn Erling Larsen er salgsdirektør Europa hos SalMar.
I Larsens salgsteam er det rundt ti ansatte. Inkludert backoffice og logistikk er de 35 personer som holder til i det lange og smale kontorfellesskapet.
Her har de ansatte god utsikt til dem som jobber ute i fileten. Per Håkon Trøa er transportspesialist, mens Sindre Johansen er logistikkplanlegger.
– De to guttene her passer på å booke og ordne all transport, og de er hands on 24/7 med alle våre pakkerier, forteller Larsen.
To av de ti i Larsens salgsteam, er Ona Pettersen og Trude Larsen. Idet bilder skal tas, og rett navn og titler skal ned på blokka, blir det noe usikkerhet på salgskontoret. Skal det stå potet, senior, assistent eller noe annet, undrer de seg?
Etter en runde med sjefen, enes de om det som står på lønnslippen, senior salgsassisten, kanskje er det korrekte.
– Vi fakturerer ordre, svarer kunder og endrer slakte og leveringsdag. Det måte jeg akkurat gjøre siden en brønnbåt kom sent inn i dag. Vi håndterer reklamasjoner og tar oss av all kundeservice, forteller Trude Larsen.
– Det som kjennetegner de som jobber her, er lidenskap for jobben. Det er mer enn en vanlig jobb. Vi legger ikke klokka fra oss 16:00 fredag, og sjekker inn igjen mandag, slår salgsdirektør Larsen fast.