JET Seafood ser mot California i jakten på kunder og kapital.
Eirik Talhaug startet opp JET Seafood i fjor høst. Han har allerede rekruttert en håndfull ansatte til B2B markedsplassen Seafoodportal.com som tar sikte på å frembringe en ny og disruptiv måte å handle sjømat.
Markedsløsningen skal sørge for økt likviditet, reduserte transaksjonskostnader og bedre informasjonsflyt og transperans for dem som handler fisk.
California dreamin’
De siste ukene har han oppholdt seg i verdens teknologi-Mekka, Silicon Valley. Her, like sørøst for San Fransisco, ligger hovedkvarterene til titaner som Google, Tesla og Apple.
Et fluepapir for smarte penger.
– Vi deltar på en Tech Incubator (TINC) gjennom Innovasjon Norge. Her er tre norske selskaper, tre svenske, et finsk og to islandske, forteller Talhaug til iLaks.
Bergenseren er tidligere analytiker og innkjøper i det som den gang het Marine Harvest, nå Mowi.
Emisjon
– Vi er her for å lære hvordan man bygger tech-selskaper, henter kapital, henter kunder og så videre.
Og penger har oppstartselskapet allerede hentet.
– Vi har formelt registrert emisjonen på fire millioner kroner pluss 1,5 millioner kroner i lån fra Innovasjon Norge, sier han videre.
– Vi hentet inn rett under fire millioner fra eksisterende og nye investorer. Litt under halvparten fra LINK VC i fra Stavanger. Ellers var det noen nye mindre investorer og en del eksisterende investorer som deltok, deriblant gründerne og selskapets styre. Dette utløste også et kommersialiseringslån på 1,5 millioner fra lånekassen, utdyper han.
Vil hente mer
Talhaug ønsker ikke å kommentere prising av selskapet og hvor stor eierposisjon aksjonærene får etter kapitalinnsprøytingen.
– Pengene vil bli brukt til videre utvikling og skalering av selskapet. Vi er fire ansatte og er i prosessen med ansette to til. Pengene holder nok ut året og litt til, fortsetter han.
– Vil vil uansett måtte hente inn en større runde i løpet av året for å finansiere videre vekst og nye tjenester og funksjoner på markedsplassen, sier Talhaug.