Jakten på synlighet – i pandemiens skygge

Kommentarer
5821

I et innsnevret handlingsrom finnes muligheter. Noen er også bedre og mer effektige enn tidligere.

Under en senatshøring i 2018 var Facebook-sjef Mark Zuckerberg innkalt for å bli grillet. Her stilte den nå pensjonerte republikanske senator Orrin Hatch følgende spørsmål:

– Hvordan kan dere opprettholde en forretningsmodell hvor brukerne ikke betaler for deres tjenester?

– Senator, svarte Zuckerberg, nærmest overrasket over spørsmålet. – Vi kjører annonser.

Snevret inn
Trafikk, distribusjon og synlighet. Evnen til å nå sluttbruker er en betydelig verdi i seg selv. Ikke bare for Facebook.

Kommentar: Aslak Berge

Mulighetene for å nå kundene har blitt snevret inn i år. Det har Covid-19 sørget for. Det merkes i oppdrettsnæringen også. Særlig for leverandørindustrien, den såkalte «fish service».

Innstilte fly og reiserestriksjoner har gjort utfordrende å farte rundt langs kysten. Oppmerksomhet og nysalg er en avgjørende betingelse for forretningene.

The show must go on.

Konsekvenser
Tradisjonelle salgskanaler, som konferanser og messer, legges på is.

Cargill er blant dem som har tatt konsekvensen av dette. Og at problemet kan vedvare. Tidligere i høst meldte fôrleverandøren at de legger sine konferanser på is – også i 2021.

Videokonferanser er blitt den nye malen. Noen har også støttet seg til webinarer og podcasts. Mange av disse har til felles at de har mager distribusjon – de når ikke ut til dem de ønsker. I august gjennomførte eksempelvis Nor-Fishing sin tradisjonelle messe digitalt. Basert på antall besøkende kan en ikke kalle det en ubetinget suksess.

Så hvordan kan en oppnå synlighet?

Samtidig med koronautfordringene er det slik at norske medier har vunnet mange nye lesere i dette annerledesåret. Lønnsomheten har muligens ikke holdt følge, men trafikkmessig har pandemiplagede 2020 vært et godt år. Dette gjelder både tradisjonelle mainstream medier og nisje/bransjeaviser. Smarttelefonene lider ikke under karantene.

Kilde: Google Analytics, media kits

Økning
iLaks har eksempelvis sett den månelige leserskaren øke med 35 prosent så langt i år. Trafikken øker særlig på mobil. Fiskeribladet og IntraFish synes også å ha økt lesertrafikken betydelig det siste året, basert på det som presenteres i deres egne mediepakker.

Overraskende er det ikke.

Industriaktørene må fortsatt nå ut til kundene, de rette beslutningstakerne. Og det enkleste og mest kostnadseffektive synes å være gjennom fagmedia, hvor ferdigsegmenterte lesergrupper enkelt kan nås – hver dag.

Beslutningstakere
Ved innkjøp av fôrflåter, arbeidsbåter, bøyer, fortøyningssystemer, nøter og sløyemaskiner konsulteres alltid brukerne, guttene og jentene på anleggene og båtene – de som faktisk bruker utstyret – før ledelsen handler inn.

Derfor har trafikk og evnen til å oppnå synlighet en vesentlig verdi – også i oppdrettsnæringen. Særlig i en tid med munnbind, konferansefrys og koronastengte flyplasser.

Kilde: Google Analytcs