Nettverksorganisasjonen Youngfish tjuvstartet storkonferansen North Atlantic Seafood Conference i Bergen tirsdag ettermiddag med et seminar med fokus på rekruttering. Blant talerne var Michael Whitney, partner i rekrutteringsfirmaet Kincannon and Reed. Britiske Kincannon and Reed er verdens største rekrutteringsfirma innen matvaresektoren, og har klienter over hele kloden.
Hodejegeren med offiserbakgrunn fra krigsskolen Sandhurst er klar på hva han søker når han jakter nye nøkkelansatte.
– Hvor mobil er du? Det er det første spørsmålet Whitney utfordrer de omlag 100 fremmøtte, hvor av majoriteten er unge mennesker med hele karrieren foran seg.
– Får du tilbud om jobb i Chile, vil du dra? spør han. – Dette er et økende problem for globale selskaper. Idag er kun 2,4 prosent av amerikanske arbeidstakere villige til å arbeide internasjonalt. Er du mobil er du faktisk i en bedre posisjon enn mange andre arbeidstakere, påpeker han.
Whitney har lang fartstid i å selektere lederemner til toppjobber i matvarebransjen. I sin jakt etter den beste kandidaten siler Kincannon and Reed ut mange og fordeler ledersøket i fem kategorier:
Journeyman: Lagspilleren, får jobben gjort, viktig for en organisasjon.
Impact player: Den som begynner å ta lederjobber og ta viktige beslutninger.
Rock star: Den som tar møter på Wall Street for å overbevise investorer, kundene elsker ham/henne.
5-legged sheep: Steve Jobs-typen, en som kan endre spillereglene.
Unicorn (enhjørning): Sjeldne kandidater, eksisterer knapt.
Nye lederstandarder stiller naturligvis økte krav til hodejegeren også. De nevnte fem trinnene øker, i trappetrinn, vanskelighetsgraden i søkene.
Et annet element er endringene i jobbtalentenes preferanser. Whitney viser til en undersøkelse som avdekker at i løpet av de siste fem tiårene har de største talentene siktet inn på å bli henholdsvis ingeniør, kjemi, medisin, biotech og finans. På 2010-tallet har dette tatt en ny vending: De største talentene har helst gått til oppstartsbedrifter og entreprenører.