– Dette er for et smoltanlegg, som vi opprinnelig tenkte å kjøpe i stedet for å starte våre eget, tre innledende lokaliteter og et enkelt foredlingsanlegg, sier Helgi Sigurdsson, administrerende direktør og en av grunnleggerne av Laxar, til Undercurrent News.
Verdsettelsen av selskapet er gjort basert på en relativt beskjeden fremtidig laksepris på 37 kroner per kilo.
Sikter på 25.000 tonn
Til å begynne med vil de tre lokalitetene som ligger i de østlige fjordene produsere anslagsvis 6.000 tonn laks, men på lang sikt vil Sigurdsson og styreleder Einar Örn Gunnarsson utvide til så mye som 25.000 tonn. Konsesjoner for den første fasen er på plass, og for de neste fasene er nært forestående, sier Gunnarsson.
25.000 tonn vil gjøre Laxar Fiskeldi landets største oppdrettsvirksomhet.
Duoen har jobbet med å få konsesjoner i tre-fire år, og venter fortsatt på å se om lisenser i Berufjörður og Faskrudsfjordur vil bli gitt, med nærhet til lokaliteter som eies av Fiskeldi Austfjarda (eller Protosalanx).
Interesse fra utlandet
– Vi ser økt interesse i sektoren fra islandske investorer og fra utlandet, sier Sigurdsson til Undercurrent.
Under fremleggelsen av tredje kvartals resultat i november uttalte toppledelsen i SalMar at de har vært på Island for å vurdere investeringsmuligheter.
Laxar mente at smoltproduksjonen var noe begrenset på Island, så de har valgt å bygge sin egen. Dette gir dem ekstra fordeler ved å være i stand til å opprettholde kvaliteten og produsere ekstra store smolt ved relativt lave kostnader takket være bruk av geotermisk varme i det islandske landskapet.
Stor smolt
Målet er å sette smolt i sjøen på et minimum av 200 gram, og så store som 600 gram, sier Sigurdsson. Lokaliteten har rikelig med gjennomstrømmende vann, så den trenger ikke å ha resirkulering, noe som gir enda lavere kostnader.
Grunnet lengre tilvekstperiode vil legger Laxar opp til en strategi med slakt fra oktober til desember og rundt påske, for å treffe pristoppene i spotmarkedet.
Grunnleggerne vurderer frihandelsavtalen Island har med Kina som et viktig fortrinn, og de vil også bruke merkevarebygging av islandsk sjømat for å understreke sin kvalitet. Uten noen kjente sykdomsproblemer, mener ledelsen at produksjonskostnadene ikke bør være høyere enn i Norge.